Дипломатически представителства

Австралия и Океания

Азия

Африка

Европа

Северна Америка

Южна Америка

Коронавирусът – как да пътуваме

Назад

Хърватия

Актуализирано на 01.03.2021 г.

Препоръчваме на българските граждани да се въздържат от пътуване!

I. Ограничителни мерки за влизане спрямо български граждани

Българските граждани могат да влязат на територията на Хърватия с негативен PCR тест, направен 48 часа преди влизането на територията на страната. Задължителна за всички пътуващи за Хърватия е предварителната регистрация на сайта

https://entercroatia.mup.hr/ 

Мярката не важи за:
•    транзитни пътници, със задължението да напуснат Хърватия в рамките на от 12 часа след влизане,
•    трансгранични работници,
•    дипломати,
•    служители на международни организации,
•    гранични здравни работници,
•    ученици, студенти и стажанти, които пътуват ежедневно, при условие че не остават в Хърватия или извън Хърватия повече от 12 часа,
•    моряци,
•    работници в сектора на транспорта и доставчици на транспортни услуги, 
•    лица, пътуващи по семейни или бизнес причини, включително журналисти, пътници в транзит със задължението да напуснат Хърватия в рамките на 12 часа след влизане,
•    пациенти, пътуващи по медицински причини.

II. В случай на задължителна карантина за български граждани, възможности за освобождаване от карантина /налични лаборатории на летища/след кой ден най-рано може да се направи тест на място

В случай, че има негативен PCR тест, направен 48 часа преди влизането в страната, не се налага карантина. Въпреки законовото допускане български граждани без такъв тест да могат да влязат и да се тестират в най-близкия до границата град, като да останат в самоизолация до излизането на резултатите, много често хърватските власти просто отклоняват тези граждани, като ги насочват към тестиране в Сърбия, Унгария или Словения.

Лабораториите за PCR-тестове в по-големите градове на Република Хърватия са, както следва:
1. Загреб - Здравeн институт „Д-р Андрия Щампар“ - всеки ден от 8:00 до 16:00 ч. (8:00 - 14:00 ч. през почивните дни), адрес- Mirogojska cesta 16, Загреб – drive in), опция за плащане с наложен платеж или кредитна карта;
2. Сплит - Институт за обществено здраве на Окръг Сплит-Далмация в Сплит, адрес Vukovarska 46, с предварително записване на телефон +38521401148 или на имейл [email protected];
3. Задар – Катедра по микробиология и паразитология, с предварително записване на телефон +38523643380 всеки работен ден между 11.00 и 14. 00 ч. Вземането на проби се извършва всеки работен ден от 08:00 до 12:00 часа, адрес – Lijdevita Posavska 7a.;
4. Риека - Nastavni zavod za javno zdravstvo Primorsko-Goranske Županije (Обществен здравен институт; NZJZ PGŽ). Трябва предварително да се изпрати имейл на адрес [email protected] с информация за име, дата на раждане, адрес, гражданство, телефон за контакт и обяснение относно причината за тестиране. Адрес – Krešimirova 52, Риека (работното време е от 8:00 до 20:00 ч.), телефон за връзка +385 91 125 7210;
5. Пула - Институт за обществено здраве на окръг Истрия, след записване на час на телефон +385995298222 или на имейл адрес [email protected], адрес - Nazorova 23;
6. Шибеник -Институт за обществено здраве на Окръг Шибеник-Книн, в Шибеник, адрес – Matije Gupca 74 (паркинг на болницата в Шибеник), в понеделник, сряда и петък.Записване на час предварително на телефон +385914341201 или на имейл адрес [email protected], съдържащ информация за име, дата на раждане, адрес, гражданство, телефон за контакт, обяснение за причина относно тестиране;
7. Дубровник – информация на английски език за местата за тестове може да бъде получена на телефон +38599 52 91 888.
Допълнителна информация може да бъде намерена и на следния линк:https://www.koronavirus.hr/important-phone-numbers/152

Актуализирани координати на всички центрове за извършване на тестове в Р Хърватия - https://www.koronavirus.hr/latest-news/testing-centers-in-croatia/764

III. Транзитно преминаване

Територията на Хърватия може да се премине транзитно, за което не се изисква негативен PCR тест. Задължително е обаче страната да се напусне в рамките на 12 часа от влизането.

Транзитни пътници, включително и транспортен персонал, се задължават да останат в самоизолация, ако не напуснат страната в рамките на 12 часа от влизането им.

Основният транзитен маршрут Хърватия-Сърбия-България функционира нормално, при спазване на 12-часов транзит. Възможни обходни маршрути: през всички съседни на Р Хърватия държави, в зависимост от епидемиологичните изисквания на съответните държави по маршрута до Р България.

IV. Въведени ограничения/забрани за вносителите/износителите на стоки и услуги.

Пътуващите могат да влязат в страната, без да заплащат ДДС и митнически такси с:
• до 200 цигари;
• до 100 пурети /в случаи, при които 1 пурета тежи до 300 гр./;
• до 50 пури;
• до 250 гр. тютюн;
• до 1 литър алкохол над 22 градуса;
• до 2 литра алкохол под 22 градуса;
• до 4 литра вино;
• до 16 литра бира.
Описаните напитки и тютюневи изделия могат да бъдат комбинирани по разумен начин, като не е допустимо да се носят максималните количества заедно.
Новозакупените дрехи, обувки и козметични принадлежности не бива да надхвърлят сумата от 2200 куни /около 300 евро/ на човек.
Всички стоки, които надвишават посочените ограничения, следва да се декларират, като върху тях се налагат ДДС и митнически такси.
При неспазване на горепосочените изисквания, стоката се конфискува и се налагат сериозни глоби.

V. Граничен режим

Няма затворени гранични пунктове, нито летища.

VI. Вътрешни мерки /полицейски час/забранен вътрешен транспорт

При установяване на контакт с лице, болно от COVID-19, лицата подлежат на 10 дневна карантина и тест (антигенен/ PСR тест).

Мерки:

Считано от 1 март е взето решение за облекчаване на следните мерки:

1. Отваряне на терасите на ресторантите и кафенетата, с работно време от 06. 00 ч. до 22. 00 ч. Допуска се само работа на открити площи. Плексигласът или стъклените прегради около терасите трябва да бъдат премахнати. Трябва да се осигури разстояние от метър и половина за всеки стол, а между масите - три метра. Музиката не е разрешена.
2. Разрешават се тренировките на закрито, но при спазване на епидемиологичните мерки. Залите трябва редовно да се проветряват, броят на хората е ограничен - минимум един човек на 20 квадратни метра. Това известие трябва да бъде ясно видимо. Тренировките трябва да се осъществяват без да има физически контакт между спортисти. След всяка тренировка залата следва да се почиства старателно и се проветрява. Препоръчва се съблекалните и душовете да не се използват.

Считано от 1 февруари са облекчени следните мерки, но само в два сегмента:

1. Разрешава се на учениците от 5 до 8 клас да ходят на училище;
2. Разрешават се по-голям брой спортни дейности, особено тези, които се провеждат на открито, но също така и някои индивидуални спортни дейности /това ще бъде дефинирано по-конкретно от министъра на вътрешните работи Давор Божинович/.

Мерки, които остават в сила:

• Всички събития и събирания с повече от 25 души са забранени
• На частни събирания могат да присъстват максимум 10 души
• Задължително носене на маски във всички затворени пространства
• Задължително носене на маски на открито, когато не е възможно да се поддържа физическо разстояние от поне 1,5 метра
• Публичните събития, събирания и церемонии от всякакъв вид могат да продължат до 22.00 часа
• На разрешените събирания трябва да се осигурят най-малко 4 кв. м. нетна площ за всеки присъстващ човек
• Организаторите на събирането са длъжни да осигурят редовно проветряване на помещенията, където се провеждат събиранията, да не присъстват повече хора от разрешения брой и всички присъстващи да се придържат към всички предписаните епидемиологични мерки и специални препоръки и инструкции на Хърватския институт за обществено здраве
• Сватбените церемонии са прекратени
• На погребенията могат да присъстват максимум 25 души. Съболезнованията на опечалените не трябва да се изразяват при близък контакт.
• Задължителна дезинфекция на повърхности в сгради, вкл. асансьорите, дръжките на вратите и др. в жилищните кооперации
• Задължителна вентилация в сградите
• В обществения транспорт заетостта не може да надвишава 40 процента от общите места, маските са задължителни
• Магазините и търговските центрове трябва да оповестят на видими места максималния брой клиенти, хигиенни, вентилационни, дезинфекционни точки
• Работно време до 22 часа за пекарни и магазини, продаващи хляб
• Търговските панаири и изложения са преустановени
• Забранява се продажбата на алкохолни напитки от 22:00 до 6:00 ч. и се преустановява работата на казина, клубове за игрални автомати и места за плащане за залагане
• Приготвянето и доставката на храна е разрешено
• Хоровете и изпълненията на сложни сценични произведения (опери и мюзикъли) са преустановени
• Преустановени са танцовите школи, всички любителски културни и артистични представления, програми и събития, както и репетиции на самодейни състави и групи, включително хорове, както и детски и други работилници
• Ограничен брой хора могат да посещават кина, театри и концерти
• Училищата по чужди езици и автошколите ще имат теоретична част от преподаването изключително онлайн
• Препоръчва се масовите тържества да се излъчват по радиото и телевизията
• На литургии се допускат максимум 25 души
• Забрана за идване на работа на лица със симптоми
• Препоръчва се работа от вкъщи и работа на смени
• Максималният брой клиенти, които могат да бъдат в даден магазин едновременно се определя така, че трябва да има поне 10 квадратни метра на клиент.
• Броят на клиентите, които могат да бъдат в даден магазин едновременно, ще бъде ограничен по такъв начин, че в магазините, които имат до 10 кв. м. търговска площ, да може да има само един клиент.
• Магазини с площ 200 кв. м. трябва да осигурят за всеки клиент минимум 12 кв. м.
• Магазини с площ 2000 кв. м. трябва да осигурят за всеки клиент минимум 16 кв. м.
• Магазини с площ над 2000 кв. м. трябва да осигурят за всеки клиент минимум 20 кв. м.
• За търговските центрове ще бъде определен максималния брой клиенти, които пребивават в пространството едновременно, така че да има поне 16 кв. м. за всеки клиент.
• Всички магазини трябва да предприемат допълнителни мерки, така че повече клиенти от разрешените да не остават в помещенията.
За магазини с площ над 2000 кв. м. се въвеждат нови мерки, които включват организиран транспорт на клиенти и въвеждане на стюарди, които ще предотвратят влизането на твърде много клиенти, задължения за премахване или деактивиране на местата в общите части на търговските центрове, премахване или деактивиране на развлекателни устройства.

Държави

Австралия и Океания

Азия

Африка

Европа

Северна Америка

Южна Америка

Ситуационен център

02 948 2404 [email protected]

Консулски отношения

02 948 2365 [email protected]

Следвайте ни

в социалните мрежи

Приемна за граждани

02 948 2018 Понеделник - петък от 09:00 до 17:30 ч.

Полезни съвети

Рискове за сигурността

Риск за сигурността, различен от познатите в България, съществува при всяко напускане на страната. Запознайте се с наличната информация за пътуващи – обща и за всяка конкретна дестинация, относно евентуалните рискове, които биха поставили под заплаха Вашето имущество, свобода на придвижване, здраве, а в екстремни случаи и Вашия живот. При планирането на пътуването и по време на пребиваването си зад граница, освен наличните тук и в задграничните представителства на България и държавите-членки на Европейския съюз данни, препоръчваме да следите редовно и информацията на местните медии за обстановката в държавите и местата по маршрута на пътуване.

Предупреждение за пътуване

Министерството на външните работи на Република България по правило публикува предупреждения за въздържане от пътуване само за районите, в които се водят военни действия (ситуация на война или Гражданска война в дадена страна), където съществува реална обща заплаха за живота.

Поведение при кризисни ситуации

В случай на кризисни ситуации - природни бедствия, възникване на военни конфликти, терористични актове, политически размирици и др., следва незабавно да се свържете с най-близкото българско задгранично представителство. При липсата на такова, можете да се свържете с представителството на ЕС или на държава-членка на ЕС, което да предостави, в рамките на възможностите си, защита, съдействие и помощ на българските граждани.

Важни данни в случай на нужда

Когато изпаднете в нужда по време на пребиваването си в чужбина, за да Ви бъде оказана по-експедитивно помощта, от която се нуждаете, е необходимо да можете да предоставите следните основни данни:

  • номер на паспорта, издаден на (дата) и валиден до (дата).
  • пътна застраховка - номер на полицата
  • кръвна група
  • Лица за контакт, които да бъдат уведомени (име, адрес, телефон, e-mail)

Този сайт използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на сайта.

Приемане Отказ Повече информация