Белгия
Последна актуализация 17 Септември 2024Дипломатически представителства
Индекс на риска
Ниво 2: Повишено внимание (осведомете се подробно за актуалната обстановка в страната)
2
Моля изберете вида на вашия паспорт
Кралство Белгия
ВАЖНО! Считано от 16.09.2024 г. влизането по суша на територията на Федерална република Германия от Белгия се осъществява с валиден документ за самоличност /международен паспорт или лична карта/. Допълнителният контрол, въведен от страна на немските власти се очаква да продължи шест месеца.
Посолство на Република България в Брюксел, Кралство Белгия
Адрес: Avenue Moscicki 7, 1180 Bruxelles
Тел.: +32 2 374 47 88; +32 2 374 08 66
Дежурен телефон за спешни случаи в извънработно време: + 32 473 981 042
E-mail: [email protected]
Website: www.mfa.bg/embassies/belgium
Работно време: от понеделник до петък, 9.00 – 17.30 ч.
Приемно време за посетители: от понеделник до петък, 10.00 - 16.00 ч.
Консулска служба към Посолството на Република България в Брюксел
Консулската служба се намира в отделна сграда на адрес, различен от този на посолството:
Rue Copernic 4C, 1180 Bruxelles
Тел.: +32 2 375 86 50
Дежурен телефон за спешни случаи в извънработно време: + 32 473 981 042
E-mail: [email protected]
Website: www.mfa.bg/embassies/belgium
Приемно време за граждани:
от понеделник до петък, от 10.00 до 13.30 ч., с изключение на последния работен ден от месеца;
сряда, от 14.00 до 17.00 (само за получаване на готови документи).
Постоянно представителство на Република България към ЕС в Брюксел, Белгия
Address: 49, Square Marie-Louise, B-1000 Bruxelles
Централа: +32 2 2358 300
Рецепция: +32 2 2358 301
Дежурни телефони за спешни случаи в извънработно време:
+32 (0) 2 2358 300
+32 473 981 042
E-mail: [email protected]
Website: www.mfa.bg/embassies/belgiumpp
Делегация на Република България към НАТО в Брюксел, Белгия
Адрес: NATO HQ, NG building, Blvd. Leopold III, Brussels – 1110
Е-mail: [email protected]
Website: www.mfa.bg/embassies/belgiumnatodelegation
Почетен генерален консул на Република България в Кралство Белгия
Вили ван Импе (Willy van Impe)
Седалище: гр. Аалст и с консулски окръг регион Фландрия
Адрес: Bredeweg 13, 9320 Niewuwerkeren-Aalst, Belgium
Тел: +32 (0)473 94 33 28; +32 (0)53 83 83 73
Е-mail: [email protected]
Почетен консул на Република България в Кралство Белгия
Люк Сунье (Luc Sougné)
Седалище гр. Лиеж и с консулски окръг регион Валония
Адрес: Avenue de l'Observatoire 215/83, 4000 Liège
Тел.: +32 4 278 71 52
Мобилен тел.: +32 475 23 74 58
Е-mail: [email protected]
Посолство на Кралство Белгия в София, Република България
Ул. „Джеймс Баучър” №103, 1407 София
Тел.: +359 2 988 72 90
Факс: +359 2 963 36 38
Дежурен телефон в извънработно време: +359 888 631 931
E-mail: [email protected]
Обща информация
Ниво на сигурност:
Равнището на престъпност в Белгия не предполага специални мерки за лична безопасност. В столицата Брюксел често се провеждат демонстрации и протести, най-често около транспортните възли и в района на институциите на ЕС. Въпреки, че по-голямата част от демонстрациите са мирни, съществува риск от изолирани безредици и прояви на насилие. Ако се окажете в райони, където се провеждат демонстрации, бъдете бдителни и напуснете района при поява на признаци за безредици или насилие.
Както в повечето големи градове, джебчийството и дребната престъпност, включително разбиване и ограбване на автомобили, са проблем в местата с много хора в столицата Брюксел и други по-големи градове. Бъдете бдителни в района на големите жп гари и в обществения транспорт, особено през нощта. Джебчиите са активни и в международните високоскоростни влакове (TGV и Thalys), никога не оставяйте багажа си без надзор. В случай на кражба, свържете се с най-близкото полицейско управление.
Вероятността от терористични актове в Белгия е много ниска, но те не са напълно изключени. Терористични атаки могат да се случат навсякъде, включително в градския транспорт и транспортните възли и на други места, посещавани от чужденци. Бъдете бдителни и при евентуална антитерористична операция следвайте инструкциите на белгийските власти.
Ако трябва да се свържете със службите за спешна помощ, обадете се на 112.
Здравеопазване:
Европейска здравноосигурителна карта (ЕЗОК) Ви дава право да получите спешна и неотложна (медицинска и дентална) помощ при престой в държавите-членки на ЕС, включително Белгия.
За запазване на час за прием при общопрактикуващ или специализиран лекар по всяко време препоръчваме най-популярната безплатна онлайн платформа https://www.doctoranytime.be/, която позволява избор на езика, на който да се осъществи комуникацията (английски, френски или нидерландски). В момента платформата работи с повече от 2500 здравни специалисти и генерира повече от 900 000 посещения на месец. Услугите й могат да се ползват не само от постоянно живеещи в Белгия, но и от туристи, студенти по обмен по програмата Еразъм и други новопристигнали чужди граждани.
Митнически изисквания:
Митническите изисквания при внос/износ/ транзит на стоки в рамките на ЕС може да видите на страницата на Агенция „Митници” на адрес https://customs.bg/wps/portal/agency/home/info-citizens/info-traveling.
Полезна информация за митническите изисквания при пътуване (на английски език) ще намерите в брошурата на белгийските митнически власти, която може да се изтегли на адрес: https://finance.belgium.be/sites/default/files/Customs/Brochures/Reis/Brochure_Travel_Wisely_ENG_A5.pdf.
Движение по пътищата:
Зони 30 км/ч и зони с ниски емисии- От 1 януари 2021 г., разрешената максимална скорост за движение на автомобили по улиците на Брюксел е 30 км/ч., с изключение на няколко основни транспортни артерии, където максималната скорост е 50 или 70 км/ч. Ограниченията не касаят единствено трамваите, които се движат в собствено платно, както и автомобилите със специален режим на движение (линейки, пожарни и полицейски коли).
В Брюксел, Гент и Антверпен са въведени зони с ниски емисии, забранени за определени категории дизелови автомобили. За дизелови автомобили със стандарт Euro 4 все още се правят изключения от забраната срещу заплащане на еднодневен пропуск. За автомобили със стандарт Euro 5 и нагоре няма ограничения.
Правила на движение:
В Белгия шофьорите трябва да дават абсолютен приоритет на превозните средства, които се присъединяват към пътя отдясно, дори когато те са спрели на кръстовище. Изключенията от това правило включват магистрали, кръгови кръстовища и пътища, обозначени със знак за предимство.
Трамваите имат приоритет пред останалите превозни средства. Ако трамвай или автобус спре в платно по средата на пътя, за да позволи на пътниците да се качат или слизат, трябва да спрете.
Движението по пътищата в цялата страна се контролира със скоростни капани, фиксирани и мобилни камери и радари.
Глобите са се увеличили драстично: до 2 750 евро за превишаване на скоростта с 40 км/ч и евентуално явяване пред съд за превишаване на ограничението с повече от 40 км/ч. Ако не можете да заплатите глоба на място, превозното средство може да бъде конфискувано.
Често се извършват проверки за алкохол. Позволеното съдържание на алкохол в кръвта е до 0,05%. Ако откажете тест за алкохол, ще Ви бъде взета кръвна проба. Глобите са тежки и варират от 1 100 до 11 000 евро. При определени случаи свидетелствата за управление се отнемат незабавно.
Използването на мобилен телефон по време на шофиране не е разрешено; използването на оборудване „свободни ръце“ е разрешено.
Практически съвети:
При пътуване в чужбина Ви препоръчваме силно да регистрирате престоя си извън България, за да получавате актуална информация, свързана с пребиваването Ви в съответната страна, както и за да може да получите необходимото съдействие при възможни природни бедствия, аварии, терористичен акт или други непредвидени обстоятелства.
При пребиваване в чужбина следва да се съобразявате с местните закони и обичаи, тъй като по време на престоя си попадате под тяхната юрисдикция. Препоръчваме предварително да се информирате за тях.
Ако по някаква причина бъдете задържан от местните власти в Белгия или Люксембург, изисквайте да Ви бъде осигурен контакт с Консулската служба към посолството в Брюксел. Почетните консули на Република България в двете страни не разполагат с консулски правомощия и не са част от посолството, не разчитайте на пълноценно консулско съдействие и услуги от тяхна страна.
В случай на арест, консулската служба може, чрез компетентните български институции, да уведоми близките Ви, а при изрично изразено от Вас желание консулски служител да Ви посети в мястото на задържане или да съдейства близките Ви да Ви посетят. Консулската служба може да настоява пред местните власти за назначаване на Ваш защитник и преводач, както и за спазване на основните Ви човешки права и гарантиране на същото отношение към Вас, както към гражданите на приемащата страна.
Консулската служба не може да Ви освободи от наложена мярка за задържане или да издейства специално отношение към Вас по време на задържането; да Ви предоставя правни съвети или да плати разноските Ви за правни услуги; както и да Ви представлява при съдебни процеси.
Ако по време на престоя си станете жертва на престъпление или изпаднете в беда, потърсете помощ на местен телефон 112, където автоматично ще засекат мястото, от което се обаждате, и ще изпратят съответната служба за оказване на помощ.
В случай на кражба, загуба или унищожаване на личните Ви документи, парични средства, билети за пътуване и пр., незабавно известете лично най-близката полицейска служба и поискайте копие от протокола за установяване на събитието. Свържете се с консулската служба на посолството, за да декларирате откраднат или загубен български личен документ и да направите постъпки за получаване на необходимите документи (временен паспорт) за продължаване на пътуването или за завръщането в България.
Препоръчваме Ви при пътуване в чужбина винаги да носите със себе си фотокопие на българските си лични документи и/или на акт за раждане, при това отделно от оригиналните лични документи, което ще помогне за бързото и безпроблемно издаване на нов български личен документ.
Необходимо е да притежавате достатъчно финансови средства за планирания си престой в чужбина. При кражба или загуба на тези средства, може да потърсите финансова помощ от консулската служба, само ако Ваши роднини или близки лица депозират необходимата Ви сума в Министерството на външните работи, дирекция „ФСУ”. Посолството не може да Ви предоставя заеми или да се ангажира със заплащането на сметките Ви за храна, транспорт, хотел, правна или медицинска помощ в болнично заведение, ако необходимите за това средства не са депозирани в МВнР.
Местна валута:
Евро (EUR).
Документи за пътуване и визов режим
Гражданите на Република България, като граждани на Европейския съюз, притежават правото на пребиваване на територията на друга държава-членка, включително Кралство Белгия, за срок до 90 дни, без никакви условия или формалности, освен изискването да притежават валидна карта за самоличност или паспорт. Със същото право разполагат и членовете на техните семейства, дори когато те не са граждани на Република България или друга държава-членка на ЕС. Ако притежават валиден паспорт и издадена от България карта за пребиваване на член на семейство на гражданин на ЕС. Тези от тях, които не притежават такава карта, следва да удостоверят по съответен начин, че са членове на семейство на гражданин на ЕС, след което получават безплатна виза.
Всички граждани на ЕС имат право на пребиваване на територията на друга държава-членка на ЕС за срок по-голям от 90 дни, при условие, че те:
- са работници или самостоятелно заети лица в приемащата държава-членка или;
- са записани в частно или държавно учебно заведение, акредитирано или финансирано от приемащата държава-членка, въз основа на нейното законодателство или административна практика, с основната цел да преминат курс на обучение, включително професионално обучение и;
- притежават пълно здравно застрахователно покритие в приемащата държава-членка и убедят съответните национални власти, посредством декларация или други равностойни средства, избрани от тях, че притежават достатъчни финансови средства за себе си и за членовете на семейството си, с цел да не се превърнат в тежест за системата за социално подпомагане на приемащата държава-членка през времето си на пребиваване или са членове на семейството, придружаващи или присъединяващи се към гражданин на съюза, който отговаря на горните условия.
В много редки случаи държава от ЕС може да откаже достъп на Вас или на членове на Вашето семейство поради причини, свързани с обществения ред, обществената сигурност или общественото здраве. В такъв случай властите трябва да докажат, че Вие или членовете на Вашето семейство представлявате действителна, настояща и достатъчно сериозна опасност. Имате право да получите това решение в писмена форма, като в него трябва да са посочени всички основания и как и в какви срокове можете да го обжалвате.
Консулски услуги
Консулската служба се намира в отделна сграда на адрес Rue Copernic 4C, 1180 Bruxelles, който е различен от този на Посолството. Приемното време за граждани на Консулската служба в Брюксел за извършване на консулски услуги е от 10:00 до 13:30 ч. всеки работен ден, с изключение на неприсъствени дни и последния работен ден от месеца, с допълнително приемно време всяка сряда от 14:00 до 17:00 ч. за получаване на готови документи.
ПОДАВАНЕ В КОНСУЛСКАТА СЛУЖБА НА ЗАЯВЛЕНИЕ ЗА ИЗДАВАНЕ НА НОВ БЪЛГАРСКИ ЛИЧЕН ДОКУМЕНТ (ЛИЧНА КАРТА, ПАСПОРТ, ВРЕМЕНЕН ПАСПОРТ)
За да подадете заявление за издаване на нов български личен документ (паспорт, лична карта или временен паспорт), е необходимо да си запазите предварително час за прием в консулската служба. Запазване на час може да се направи САМО онлайн на адрес www.consulatebg.eu.
Попълването на заявлението и запазването на час се прави на компютър, лаптоп, таблет или смартфон, задължително на КИРИЛИЦА.
Преди да пристъпите към попълване на заявление и запазване на час, следва да се запознаете внимателно с общата информация за българските лични документи и изискванията и документите, необходими за подаване на заявление https://www.consulatebg.eu/home .
Първата стъпка е да попълните онлайн своето заявление тук https://www.consulatebg.eu/apply.
При попълването на заявлението може да изберете само ОБИКНОВЕНА услуга. Ако желаете услугата да бъде бърза (до 30 дни за лична карта или паспорт), при подаване на заявлението в консулската служба трябва да заплатите допълнително за услуга на DHL за доставка на БЛД до консулската служба в Брюксел сумата от 45.33 евро, с което услугата става бърза. Експресни услуги не се предлагат в чужбина.
След като попълните всички данни, кликнете върху зеления бутон с надпис: ПОПЪЛНИХ ВЯРНО ЗАЯВЛЕНИЕТО. ГЕНЕРИРАЙ БАРКОД И UIN.
Ако сте попълнили правилно заявлението и то е било прието, следващата стъпка е да го разпечатате, за да го представите в консулската служба.
След това трябва да си запазите час за прием в консулската служба. За тази цел копирайте уникалния идентификационен номер UIN, който ще намерите под генерирания QR код в заявлението, и отидете в следващия модул "Онлайн запис за БДС" (https://www.consulatebg.eu/book). Ако не сте копирали UIN, може да го попълните от разпечатаното заявление.
От падащото меню изберете Белгия, Брюксел. В календара изберете ден и час, в който да се явите в консулската служба, за да подадете своите документи за издаване на БЛД и да Ви бъдат взети биометрични данни.
Датите в календара, които са задраскани, са неприсъствени дни. Когато изберете и кликнете върху избрана от Вас дата, свободните часове са отбелязани в зелен цвят, а вече резервираните - в червен цвят. Изберете подходящ за Вас час, оцветен в „зелено“.
Ако записвате час за подаване на няколко заявления за повече от едно лице, за всяко заявление трябва да си запазите отделен час, по възможност последователни часове/слотове.
След като си изберете успешно дата и час, на посочения от Вас имейл незабавно ще получите линк, чрез който до 24 часа трябва да потвърдите Вашата резервация. Ако не потвърдите резервацията чрез получения линк, тя автоматично отпада и името Ви няма да фигурира в списъка на заявилите час за съответната дата.
След потвърждаването ще получите квитанция, оцветена в зелено, с Вашето име, ден и час за посещение в консулската служба.
ВАЖНО: Системата не позволява промяна или анулиране на запазените дата и час. Нов час за прием можете да запазите, едва след като първоначално запазените от Вас дата и час преминат.
Ако не получите имейл, причините могат да бъдат няколко:
- Попълнили сте погрешен имейл адрес за връзка.(Опитайте с друг имейл)
- Имейлът е попаднал в „Нежелана поща“ (Spam)
- Не сте попълнили верен UIN.
В този случай Вашата резервация на час е неуспешна и ще се наложи отново да повторите цялата процедура, като бъдете по-внимателни.
Моля обърнете внимание, че информационната система е автоматизирана, т.е. имейлите с линк за потвърждаване на запазения час и квитанция за запазен час се изпращат автоматично от системата, а не от консулската служба в Брюксел. Поради това е излишно да се свързвате с консулската служба с въпроси защо не сте получили отговор, защото консулската служба не управлява системата и не може да контролира изпращането на автоматичните имейли.
При явяване в консулската служба задължително носете със себе си разпечатано електронното заявление с генериран баркод и уникален идентификационен номер (UIN), чрез което сте извършили онлайн резервацията за час в консулската служба.
Ако по някаква причина не сте успели да разпечатате попълненото електронно заявление, с което сте си запазили час, попълнете и разпечатайте ново електронно заявление, но без да си запазвате отново час с него.
Ако не носите със себе си разпечатаното заявление, ще се наложи да го попълните в консулската служба, което ще забави Вашето обслужване и това на останалите граждани.
Освен попълнено заявление, в консулската служба следва да представите и български документ за самоличност, с който разполагате (паспорт, лична карта, СУМПС) – валиден или с изтекъл срок. При липса на такъв документ, се представя удостоверение за раждане.
В случай, че не разполагате с никакви лични или други удостоверителни документи, допуска се установяване на самоличността Ви с двама свидетели, български граждани, с валидни лични документи, които попълват в консулската служба декларации за удостоверяване самоличността на заявителя. Подписите на свидетелите се заверяват, за което се заплаща такса.
За подаване на заявление за ПАСПОРТ на малолетно или непълнолетно лице, включително ВРЕМЕНЕН ПАСПОРТ, е необходимо:
- Лично явяване на двамата родители и детето в консулската служба.
При отсъствие на един от родителите се представя нотариално заверено пълномощно от отсъстващия родител или влязло в сила съдебно решение за подаване на заявление и получаване на БЛД на детето еднолично от родителя, който се явява, или смъртен акт за починал родител.
- Удостоверение за раждане на детето, издадено в България, и предходен личен документ на детето, ако е издаван.
- Валиден личен документ за всеки от двамата родители.
Подаване на заявление за издаване на временен паспорт на дете, родено в Белгия или Люксембург, е възможно да се извърши с многоезично извлечение от акта за раждане, издадено от местните власти в Белгия или Люксембург (Формуляр А).
За издаване на ЛИЧНА КАРТА на непълнолетно или малолетно лице е достатъчно да присъства САМО единият родител.
Подробна информация за документите и изискванията за подаване на заявление за издаване на БЛД може да намерите на следния адрес: https://www.consulatebg.eu/home .
За много спешни и неотложни случаи за подаване на заявление за лични документи (напр., необходимост от пътуване, свързано със заболяване или смърт на близък човек) предварително записване за прием може да се направи по електронна поща [email protected] или на телефон +32 2 375 86 50 (всеки работен ден без сряда, само от 14:00 до 17:00 ч.). Консулът ще прецени дали случаят наистина е спешен и дали и кога може да Ви бъде записан час за прием.
Информация за сроковете и таксите за издаване на БЛД и получаването на готовите лични документи ще намерите в други консулски съобщения.
ИЗДАВАНЕ НА СВИДЕТЕЛСТВО ЗА СЪДИМОСТ И ДРУГИ УДОСТОВЕРИТЕЛНИ ДОКУМЕНТИ
СВИДЕТЕЛЕСТВО ЗА СЪДИМОСТ
Молба до Министерството на правосъдието за издаване на свидетелство за съдимост може да подадете чрез Консулската служба на Посолството. Не се записва предварително час за прием, молбата може да бъде подадена всеки присъствен ден, с изключение на последния работен ден от месеца, в рамките на приемното време от 10:00 до 13:30 ч. Списък на неприсъствените дни може да видите в друго консулско съобщение.
Молбата се подава лично, като се представят следните документи:
- Попълнена молба по образец;
- Български документ за самоличност (лична карта, паспорт, временен паспорт);
- Декларация за идентичност на имената (в случай, че има промяна в имената).
При подаване на молбата лицето заплаща такса в размер на 13 евро.
Свидетелството за съдимост се издава от Министерство на правосъдието на български език и се получава в посолството по електронен път в срок до 7 дни.
Ако желаете издаване на свидетелство за съдимост с „Апостил“, таксата е 16 евро. В този случай, обаче, получаването му в посолството отнема няколко месеца, тъй като трябва да бъде получено в оригинал.
Срокът на валидност на свидетелството за съдимост е 6 месеца.
ДРУГИ НАЙ-ЧЕСТО ИЗДАВАНИ УДОСТОВЕРИТЕЛНИ ДОКУМЕНТИ
- Дубликат на издаден в България акт за раждане, за граждански брак или за смърт. Консулската служба може да издаде дубликат на български акт за раждане, граждански брак или смърт единствено за лица, които са родени след 01.01.2000 г. За родените преди тази дати може да бъде издадено единствено Многоезично извлечение от акт за раждане (Формуляр А по Конвенцията за издаване на многоезични извлечения от актове за гражданско състояние) или от акт за граждански брак (Формуляр В).
- Удостоверение за идентичност на лице с различни имена. Удостоверението служи за доказване, че две или повече собствени и/или бащини и/или фамилни имена са на едно и също лице. Издава се на френски език.
- Сертификат за формиране на имената съгласно българското законодателство. Издава се, за да послужи пред белгийските власти при издаване на акт за раждане на дете, което е български гражданин.
За издаване на горните и други удостоверителни документи може да се явите в консулската служба през приемното време в присъствените дни, без да си записвате предварително час.
За издаването им се заплаща такса в размер на 10 евро.
ПРИЕМ НА ДОКУМЕНТИ ЗА ПРОЦЕДУРИТЕ ВЪВ ВРЪЗКА С БЪЛГАРСКОТО ГРАЖДАНСТВО
Молба до Министерството на правосъдието на Република България за придобиване, освобождаване или възстановяване на българско гражданство, заедно с необходимите документи, може да подадете чрез консулската служба на посолството.
Препоръчваме за подаването на молбата и документите да си запишете предварително час с имейл до консулската служба на [email protected] .
Списък на необходимите документи за процедурите във връзка с българското гражданство и образци на молби и декларация може да намерите на сайта на Министерство на правосъдието на Република България на адрес: https://justice.government.bg/home/index/21b782d0-ff10-4b33-81cb-1fef6118448d .
Документите, издадени от местни органи, задължително трябва да бъдат преведени на български език от заклет преводач към посолството. Подписът на преводача се заверява нотариално от консулско длъжностно лице.
При подаване на документите в Консулската служба се представят и фотокопия от документите.
Таксите за различните услуги по процедури, свързани с българско гражданство, може да намерите в съответното консулско съобщение на https://www.mfa.bg/embassies/belgium/messages/33432.
НОТАРИАЛНИ ЗАВЕРКИ НА ПЪЛНОМОЩНО, ДЕКЛАРАЦИЯ ИЛИ ПОДПИС НА ПРЕВОДАЧА
За нотариална заверка от консулско длъжностно лице на подпис, дата или съдържание на документ НЕ СЕ ЗАПИСВА ПРЕДВАРИТЕЛНО ЧАС ЗА ПРИЕМ. Може да се явите в консулската служба всеки присъствен ден, с изключение на последния работен ден от месеца, в рамките на приемното време от 10:00 до 13:30 ч. Списък на неприсъствените дни може да видите в друго консулско съобщение.
НОТАРИАЛНА ЗАВЕРКА НА ПЪЛНОМОЩНО ИЛИ ДЕКЛАРАЦИЯ
В Консулската служба на Посолството могат да бъдат нотариално заверени пълномощни и декларации, които са съставени на български език и са предназначени да произведат действието си на територията на Република България.
Нотариалната заверка се извършва от консула в присъствието на лицето, което упълномощава или прави декларация. Задължително се представя валиден български документ за самоличност (паспорт, лична карта или временен паспорт) на лицето. Не се допуска представянето на документ за самоличност, издаден от чужда държава, когато лицето е български гражданин. Не се изисква представяне на личен документ (или фотокопие) на лицето, което се упълномощава.
Лицето трябва да представи за заверка предварително изготвен документ (пълномощно или декларация), като подписът се полага на място пред консулското длъжностно лице. Служителите в консулската служба не съставят и не попълват тези документи, като могат единствено да Ви помогнат при тяхното изготвяне. Образци на пълномощни и декларации може да намерите в сайтовете на нотариуси и консултантски фирми в интернет.
Пълномощните за покупко-продажба на недвижимо имущество освен заверка на подпис, изискват и заверка на съдържанието. Те също се представят предварително изготвени (за препоръчване от адвокат или нотариус), заедно със задължителните към тях декларации. Пълномощното задължително се представя в два екземпляра.
В консулската служба НЕ МОГАТ да се съставят нотариални актове или да се заверяват други частни документи, подлежащи на вписване, като актове за прехвърляне правото на собственост, договори за прехвърляне на наследство, актове за отказ от вещни права върху недвижими имоти и др. Документите, които „подлежат на вписване“, са изброени в Правилника за вписванията, раздел II „Вписване на актове относно недвижими имоти“, чл.4. Консулските длъжностни лица нямат правомощия за удостоверяването на такива документи, но имат право да удостоверяват пълномощни, с които се упълномощават други лица да извършат действията, при които впоследствие ще бъдат създадени „подлежащи на вписване документи“.
ЗАВЕРКА НА ПОДПИС НА ПРЕВОДАЧА
В Консулската служба на Посолството се извършва нотариална заверка единствено на подпис на заклет преводач, т.е преводач с необходимата квалификация, които са получили предварително съгласие от посолството да бъдат такива. Списък с техните имена, адреси и телефони е публикуван на интернет страницата на посолството на адрес https://www.mfa.bg/embassies/belgium/532 .
СРОКОВЕ И ТАКСИ ЗА НОТАРИАЛНИ УДОСТОВЕРЕНИЯ (В ЕВРО)
ВАЖНО: При поискване на нотариално удостоверяване имате право на избор по отношение сроковете за извършването му, а съответно и размера на таксата, който да заплатите. Извършването на нотариални удостоверявания като „експресна услуга“ (веднага или в рамките на същия ден) се заплаща при двоен размер на държавната такса.
№ |
Вид на услугата |
Обикновена (до 3 работни дни) |
Експресна (същия ден) |
1. |
Удостоверяване на подпис върху частен документ (пълномощно, декларация, покана и др.) |
15 |
30 |
2. |
Удостоверяване на верността на преписи и извлечения от документи или книжа: - за първа страница - за всяка следваща страница |
10 5 |
20 10 |
3. |
Удостоверяване на датата, съдържанието и подписа на частен документ, който не подлежи на вписване (пълномощно за покупко-продажба на недвижимо имущество: - за първата страница - за всяка следваща страница |
30 15 |
60 30 |
4. |
Заверка на подпис на преводача върху преводи на документи и други книжа |
15 |
30 |
СРОКОВЕ ЗА ИЗДАВАНЕ НА БЪЛГАРСКИ ЛИЧНИ ДОКУМЕНТИ И ПОЛУЧАВАНЕТО ИМ
Срокът за издаване на лична карта или паспорт от консулската служба е до 45 дни при обикновена услуга и до 30 дни при бърза услуга.
При попълването на заявлението може да изберете само обикновена услуга. Ако желаете услугата да бъде бърза (до 30 дни за лична карта или паспорт), при подаване на заявлението в консулската служба трябва да заплатите допълнително за услуга на DHL за доставка на БЛД до консулската служба в Брюксел сумата от 45.33 евро, с което услугата става бърза. Експресни услуги не се предлагат в чужбина.
Временните паспорти („пасавани”) се издават от консулската служба, след получаване на становище от МВР в България. Срокът за издаване на временен паспорт е до 3 работни дни. По изключение, при хуманитарен случай и след разрешение от МВР, временен паспорт може да бъде издаден в рамките на деня.
Временните паспорти се издават със срок на валидност до 12 месеца. Срокът на валидност се определя от консула в зависимост от обстоятелствата, които налагат издаването му. Обикновено срокът на валидност се определя от 3 до 6 месеца.
Как да разберете дали заявеният от Вас БЛД е пристигнал в консулската служба в Брюксел и е готов за получаване?
Ако сте подали заявлението онлайн чрез Автоматизираната информационна система за електронни услуги, може да следите статуса на заявлението си, като въведете кода, който сте получили, в началната страница в меню „Преглед на заявлението по код“. Когато този статус е „Получено в консулската служба“, може да се явите за получаване на заявения документ в определения за това ден.
Когато сте подали заявлението за издаване на БЛД в консулската служба, може да разберете дали готовият БЛД вече е пристигнал в консулската служба, като използвате модула „Получени БЛД в консулската служба” на онлайн платформата за попълване на електронно заявление и запазване на час за прием https://www.consulatebg.eu/status . Достатъчно е да попълните ЕГН и системата ще Ви информира дали Вашият БЛД вече е пристигнал в консулската служба.
Новоиздаденият БЛД може да получите в консулската служба всяка сряда от 14:00 до 17:00 ч., БЕЗ да записвате предварително час за прием.
Новите документи се получават ЛИЧНО в консулската служба или от лице, данните за което сте вписали при подаване на заявлението, а по изключение – от упълномощено лице с изрично нотариално заверено пълномощно.
Съгласно законите на Република България, новият документ за самоличност НЕ МОЖЕ да бъде получен по пощата или чрез куриерска услуга.
Личните карти и паспортите на деца до 18-годишна възраст се получават лично от единия родител, задължително български гражданин, удостоверяващ своята самоличност с паспорт или лична карта. Същият следва да покаже и удостоверението за раждане на детето в оригинал.
При получаване на издадения нов БЛД е задължително предходният БЛД от същия тип да бъде върнат в консулската служба за унищожаване. Старите документи се обявяват за невалидни и не могат да бъдат използвани от лицата.
Ако имате необходимост от представяне на визи или гранични печати, положени в стария Ви паспорт, може да го задържите, след като го представите в консулската служба и подадете искане по образец. Длъжни сте да върнете паспорта си в срок до 3 месеца след отпадане на заявената необходимост.
Българските лични документи са собственост на българската държава, затова при загубване, повреждане или унищожаване на БЛД се налага глоба. Размера на глобите (в евро) за нарушения на Закона за българските лични документи, които се налагат в консулската служба в Посолството на РБ в Брюксел, може да видите в отделно консулско съобщение.