Дипломатически представителства

Австралия и Океания

Азия

Африка

Европа

Северна Америка

Южна Америка

Икономическата дипломация ще търси нови пазари, инвестиции и разширяване на туристическия бизнес

07 Август 2013 Изказвания и интервюта

Участие на министър Кристиан Вигенин в „Денят започва” на БНТ , 07 август 2013

Водеща Ася Методиева: Добро утро, уважаеми зрители. Обещаната тема за актуалните неща около външната ни политика, наш гост е вече министърът на външните работи Кристиан Вигенин. Добро утро.

Кристиан Вигенин: Добро утро.

Водеща: Преди обаче да започнем разговора по същество, днес горещата тема се очаква наистина да бъде становището и позицията на президента по актуализацията на бюджета. Каква очаквате да бъде наистина неговата позиция днес?

Кристиан Вигенин: Ами, според мен от това, което проследих през последните дни като позиция, като цяло, като политическо поведение на президента, аз очаквам днес той да наложи вето. Разбира се, за мен това е неправилен ход, защото тази конфронтация, която се насажда в последните седмици и месец и половина, бих казал, не е добра за България, не добра за българското общество и е редно, така, институциите - и президентът, и премиерът, министрите да намерят начин и поне по важните въпроси да търсят баланса, да не насаждат допълнително напрежение. Мисля, че с едно вето върху актуализацията на бюджета разделителните линии между президент и правителство, разделителните линии вътре в обществото ще се засилят. Но, разбира се, президентската институция има своите правомощия, има право да прецени как да постъпи в една такава ситуация. Моето желание, особено като министър, който има много пряка връзка с президента, ние всъщност заедно работим по приоритетите на България във външната политика, взаимозависими сме, така да се каже, в действията си, бих искал да има една по-нормална комуникация между правителство и президент. Аз самият като министър се опитвам да поддържам с президента, мога да кажа, че поне на този етап нямаме някакви съществени различия. Но ако това разделение, тази нарастваща пропаст между президент и правителство продължи да се разширява, неизбежно ще се отрази и на мен, като външен министър, а и на президента, като човек, който представлява България в чужбина. Защото няма как в нашата сфера всичко да е идеално, когато в други области на взаимодействието президент, правителство и парламент се създава такова напрежение.

Водещ Марин Маринов: Това напрежение е явно доста силно, пропастта е доста сериозна между институциите. Има няколко театъра на военните действия - освен това около актуализацията на бюджета, закона за СРС-тата. Ветото беше преодоляно, президентът обяви, че го праща в Концесионния съд. Докъде ще стигне тази конфронтация, този сблъсък? Има ли война между институциите?

Кристиан Вигенин: Не бих искал да говоря за война, защото, както казах, по някои въпроси, поне що се отнася в моята сфера на дейност, ние се опитваме и мисля, че имаме добра комуникация. Но, пак казвам, това не може да продължи прекалено дълго, ако продължава тази конфронтация между отделните власти. Тази конфронтация не е донесла никога нищо добро на България, ако се върнем в миналото, всеки, който е участвал в подобна конфронтация, рано или късно е излизал от театъра на бойните действия със сериозни поражения. Затова.


Водещ: Това е предупреждение май, предупреждение към държавния глава.

Кристиан Вигенин: Не, то е предупреждение по-скоро за всички и към обществото. Трябва да се опитаме да търсим съгласието, а не да продължаваме една политика на продължаваща конфронтация, защото в края на краищата не може да става държавата заложник на лични амбиции, на егото на един или друг политик, или държавник. . .

Водещ: За това ли става въпрос - за лични амбиции и за его ли?

Кристиан Вигенин: Аз започвам да си мисля, че и за това става въпрос. Защото, като казвам това, имам предвид, така, и целия политически спектър, политическите лидери. Вижте, има и винаги е имало политическо състезание, винаги е имало конфронтация в една или друга степен между основните политически сили, понякога между институциите. Но това, което наблюдавам, мен лично ме притеснява. Аз имам своите опасения, че това води до блокиране на държавата и от това не печели никой. Затова смятам, че трябва да се подадат сигнали, положителни сигнали и към обществото, и положителни сигнали към правителството, към парламента, които да бъдат върнати след това.

Водеща: Кой да ги подаде тези сигнали?

Кристиан Вигенин: Вижте, смятам, че президентът, който олицетворява единството на нацията, би следвало да поеме наистина тази роля. Защото ако президентът не работи в тази посока, няма кой друг да го направи. Негова е отговорността да гарантира, че ще има поне минимум съгласие по най-важните въпроси и смятам, че в неговите задължения е да осигури поне един минимален комфорт на правителството да изпълнява своята политика. Ако на този бюджет бъде наложено вето, влизаме в един съвсем друг сценарий, който може да свърши наистина зле и за държавата, и за финансите, за гражданите. . .

Водещ: Какво означава това - друг сценарии, който може да свърши зле, какво означава това?

Кристиан Вигенин: Другият сценарий… оттам може да разсъждаваме какво може да се случи. Това вето може да не бъде преодоляно и да се наложи да се работи по стария бюджет, бюджета на Дянков, който беше силно критикуван още по време на неговото приемане. Това означава минимални резерви в държавата, с които не би могло да се посрещнат евентуални външни шокове. Това означава да не се извършат разплащанията с бизнеса, да не се подпомогнат най-бедните. Не искам да повтарям това, което министърът на финансите изложи още вчера.

Водещ: Да, да, но покрай този дебат излязоха неща, за които… аргументи чухме примерно от финансовото министерство, които по време на дебата не бяха изнесени, за това, че резервът може да падне под това, което е по закон - четири и половина милиарда, и всъщност този дълг може да се използва именно за тази цел. Това излезе в последния момент.

Кристиан Вигенин: Ами, аз мисля, че… Не е така. Това беше казано от самото начало, че смисълът…

Водещ: Или поне не беше афиширано като водещ мотив.

Кристиан Вигенин: …на това, което се прави, е да бъде гарантиран един достатъчно стабилен фискален резерв, който да може да поеме евентуални външни шокове, което наистина е възможно да се случи. Ако това не стане, не че държавата ще спре, но влизаме в друга логика. Значи, влизаме в стила и начина на управление на Симеон Дянков. Това е бюджетът на Симеон Дянков. За да бъде изпълнен той, това правителство и този министър на финансите трябва да се превърнат в Симеон Дянков. Ние не искаме това да е така, имаме друга политика, други разбирания за нещата затова е и актуализацията на този бюджет. Не разбирам защо трябва да се пречи на правителството да изпълнява една различна политика, защото хората гласуваха за различна политика. Това е…

Водещ: Може ли само нещо да изясним, нещо, което казахте преди малко, че може това вето да не бъде преодоляно, това казахте преди малко.

Водеща: Какви са съмненията ви всъщност?

Водещ: Да, евентуално такива опасения явно.. такъв вариант разглеждате. Ако се стигне до там, ако се стигне до там, ще има ли легитимност, ще има ли авторитет това правителство да остане?

Кристиан  Вигенин: Не мога да спекулирам отсега, въпрос на преценка какво и как ще бъде. . .

Водещ: Защото изключително важен закон е това, актуализация на бюджета.

Кристиан Вигенин: Ами, така е, значи, това правителство иска да води различна политика. Президентът се опитва да върне страната към управлението на Симеон Дянков. Значи това всъщност е разликата, това е логиката на това, което се случва в момента.

Водещ: Тоест, може ли да остане. . .

Кристиан Вигенин: Аз не искам. . .

Водещ: …ако влезе тази хипотеза, би ли останал кабинетът да изпълнява другия бюджет?

Кристиан Вигенин: Разбира се, бюджетът е закон, всяко правителство трябва да го изпълнява такъв какъвто е. Когато Дянков например поиска актуализация на бюджета, тогава сегашният президент също беше министър, ако не се лъжа към онзи момент, той е гласувал за тази актуализация например. Защо, кое налага сега това. . . този бюджет да бъде спиран, при положение че отговаря на всички изисквания, при положение че всичко е законосъобразно, при положение че бюджетният дефицит стига до 2 процента, което е един от най-ниските в Европа и т.н.

Водещ: Вие знаете съмненията, които бяха изтъкнати като мотив, че не е ясно дългът за какво ще бъде използван, това изтъкна като мотив държавният глава. Ще видим наистина. . .

Кристиан Вигенин: Аз смятам, че. . .

Водещ: . . . какво ще бъде решението му.

Кристиан Вигенин: Общо взето стана ясно, беше обяснено за кое, как и за какво ще бъде използвано. Съжалявам, че продължава насаждането на тези съмнения, колебания, правенето на. . . как да кажа, на сензации от нищо на практика, от това никой не печели. Но все пак докато още не е обявена тази позиция аз все пак разчитам, че ще бъдат намерени аргументи от страна на президентската администрация, запазвам известна надежда това вето да не бъде наложено, защото, пак казвам, това вето би означавало вето върху политиката на сегашното правителство. Никой президент не би следвало да си позволява такава пряка намеса в дейността на изпълнителната власт.

Водеща: И като стана дума за разделителните линии, включително и тези в обществото, горещата тема от лятото, разбира се, са протестите, как те отекват в Брюксел?

Кристиан Вигенин: Сега е летен сезон и така както протестите се свиха. . .

Водещ: Ехото не е много силно в Брюксел ли?

Кристиан Вигенин: Ехото не е силно в Брюксел и вероятно няма кой да го чуе в такава степен в момента, но факт е, че България не е единствената страна с протести. Виждаме какво става периодично и в други европейски столици. Факт е също, че, така, се създаде едно, как да кажа, едно усещане за нестабилност, усещане за силна конфронтация. Такъв тип неща винаги притесняват Брюксел, притесняват партньорите - когато една страна членка е в ситуация на нестабилност, на протести, на непредвидимост. Ние вече имаме трето правителство за тази година, това само по себе си е причина за, така, за притеснения.

Водещ: Може да не е последно. И такива хипотези се чуват.

Кристиан Вигенин: Това се опитвам да кажа.

Водещ: В "Уолстрийт джърнъл" примерно.

Кристиан Вигенин: Всичко е възможно, въпреки че на този етап не виждам причина да очакваме бързи избори. Но в края на краищата за нашите партньори е важно ние да сме способни да. . . така, да действаме адекватно в такава ситуация, ангажиментите, които имаме, да бъдат изпълнявани, много ясни послания бяха дадени и от нашите министри, които участваха в последните заседания на съответните формати на съветите в Брюксел. На този етап, така, освен някои общо политически оценки за ситуацията нямам сигнали за сериозни притеснения от гледна точка на ангажиментите, които има да изпълнява България като страна, член на Европейския съюз. Надявам се стабилизирането на ситуацията, стабилизирането на
правителството да даде допълнителни аргументи тези притеснения да отпаднат, но пак казвам.. .

Водещ: Сигналите от посланиците?

Кристиан Вигенин: Пак казвам не е. . .

Водеща: Точно. Все пак. . .

Водещ: Притесняват ли ви сигналите от посланиците на Франция, на Германия, на Холандия в България, сигналите от Вивиан Рединг при посещението у нас?

Водеща: Те по-скоро като че ли застанаха на страната на протестиращите в тая ситуация.

Кристиан Вигенин: Аз смятам, че, така, може да се тълкува по различен начин, защото това, което те поставят като проблеми, са проблеми от години. Те не са от това правителство, не са създадени от това правителство или това мнозинство, и аз смятам, че те трябва да бъдат приети сериозно като теми, по които България трябва да работи - и правителството, и президентът, и парламентът, но, разбира се, за да може да се справим с тези теми, пак казвам, ние имаме нужда от минимум съгласие. А какво казват те например по отношение на медиите, посланието им по отношение на свободата на медиите, проблемите с концентрацията на медии и т.н. - въпроси, които са в дневния ред и на европейските институции. Говорят за необходимостта от демократични принципи, от спазване на европейските ценности, от диалог с гражданското общество, за прозрачност. Мисля, че това са стъпки, които бяха направени немалки от страна и на това правителство, но очевидно това е процес. То и няма как изведнъж да излезеш от една епоха на тотален натиск, подслушвания и полицейщина и да влезеш изведнъж в една ситуация на цветя и рози. Затова в този смисъл Орешарски и Плевнелиев не са противници по този въпрос. Орешарски и Плевнелиев са хората, които трябва да задават тона и да се работи по тези проблеми, за които се говори. Ако се конфронтират, няма да стигнем никъде, може да се върнем дори назад. Но този обществен натиск, който има върху институциите, аз го оценявам като полезен, защото той принуждава и там, където няма желание за прозрачност, прозрачност да има. Тук е голяма и ролята на медиите, която трябва да бъде също достатъчно конструктивна. И този натиск всъщност придвижва и парламента, и правителството в посоката, за която говорим.

Водещ: Радвате се на протестите, така излиза, радвате се на тази гражданска енергия, която се излива в. . .

Кристиан Вигенин: Не, не се радвам, когато тя преминава степента на, така на. . . степента на. . . нужната степен, която, търся думата, мирност едва ли е точната дума, но когато такива протести започнат да блокират кръстовища, да стават прекалено агресивни,  това не е добре. Но тази обществена енергия, тя е полезна, защото придвижва България напред. Въпросът е все пак, и тук го подчертавам още веднъж, защото се очаква днес, доколкото разбирам, пресконференция на част от протестиращите, време е да се формулират ясни искани и ясни послания извън ясно артикулираните оставка и незабавни избори.

Водеща: Ами, те това са основните искания.

Водещ: Време е, казвате вие, те казват: не е време, ние искаме да сме коректив, да създаваме. . . граждански контрол осъществяваме.

Кристиан Вигенин: Вижте, ако единственото е оставка и незабавни избори, аз им казвам, че няма да постигнат нищо от това, което уж и ние се опитваме да схванем като основна идея на техния протест - за прозрачността, за морала в политиката. Ако това е така, бързи избори и оставка не им вършат работа. Затова казвам, че ако те искат това, трудно ще намерим диалог. Но ако има други въпроси, по които наистина можем да седнем да разговаряме, ние сме готови заедно да ги прилагаме. И още веднъж го казвам. . .

Водещ: Те ви нямат доверие, г-н Вигенин.

Кристиан Вигенин: Разбирам, че нямат доверие.

Водещ: Те ви нямат доверие и са, общо взето, се чувстват подведени, доколко разбирам, от кадрови назначения, от това, че се взимат непрозрачно решения. Вчера Михаил Миков седеше там на вашето място и каза знам кой и как номинира Делян Пеевски за шеф на ДАНС, но това не е за публично споделяне. При условие, че има нещо, което не е за публично споделяне и не е за публичен оборот, как да имат доверие?

Кристан Вигенин: Това за пръв път го чувам от вас.

Водещ: Участваше в сутрешния блок, каза, че. . .

Кристиан Вигенин: Вероятно той знае, но така или иначе факт е, че това назначение на Пеевски. . .

Водещ: Не говоря за формално чия кандидатура е, говоря за. . .

Кристиан Вигенин: Да, това възпламени ситуацията, факт е. Но от друга страна, беше много силен урок за всички - и от едната, и от другата страна, и подобни назначения гарантирано няма как да се случат оттук нататък. Вярно е, че и сега, когато виждаме кадровата политика на правителството, излизат сигнали за един или друг представител, който може би не е най-подходящият на най-подходящото място. . .

Водещ: Смущаващи, смущаващи. Сега да не давам примери, но областният управител на София област. . .

Кристиан Вигенин: Но от друга страна. . . Вярно е, сега обществото е много по-чувствително, медиите са много по-свободни да коментират всяко едно такова назначение.

Водеща: Слава богу.

Кристиан Вигенин: Да, разбира се, и затова се създава впечатлението за в някаква степен на поредица от големи и тежки кадрови решения. Аз бих казал, че ако погледнем предишното правителство на ГЕРБ, имаше далеч по-скандални назначения, които не предизвикаха такъв обществен отзвук. Това го казвам, за да подчертая, че обществото гледа по различен начин на ситуацията сега. И този натиск, той ще продължи да вади на бял свят такива кадрови назначения, ще продължи да оказва натиск те да не бъдат правени, не това правителство ще бъде правителството, което изцяло ще реши този проблем. Но това е процес, който се развива в тази посока и той не бива да бъде спиран от едни следващи избори, в които да допуснем, ще има едно много ясно изразено мнозинство в парламента, което вече, усещайки силата си в парламента, има голям риск да спре диалога с гражданското общество. Това сме го
виждали в предишни периоди.

Водещ: Е, не знаем, това зависи кога ще се проведат изборите, при какви условия. . .

Кристиан Вигенин: Така че това са въпроси, които подлежат на дискусия.

Водещ: Нека да поговорим малко за външно министерство. Тези разделителни линии, за които преди малко говорихте, минават ли и през външно министерство? Има ли нелоялни служители там, нелоялни дипломати, та се налага през този професионален кодекс на служителите в дипломатическата служба да бъдат подсещани да спазват закона? Има ли хора, на които не вярвате?

Водеща: И само да допълня, в същност като стана въпрос за политическите назначения, какво наследство заварихте вие там?

Кристиан Вигенин: Ами, първо, не бих могъл да кажа, че има нелоялни служители или нелоялни дипломати. В края на краищата те би следвало да изпълняват своите задължения по закон.

Водещ: Така е по принцип.


Кристиан Вигенин: Искам да кажа също, че този професионален кодекс изобщо не е подготвен и направен, за да дисциплинира нелоялни служители. Той е един сбор от правила, който всеки един дипломат, всеки един служител, дори да не е дипломат в Министерството на външните работи, трябва да спазва, защото това е начинът институцията да има необходимия авторитет. Защото ...

Водещ: Има други два преди това, нали така, от 2009 година, които са пак кодекси на. .

Кристиан Вигенин: Значи, има предишни, които са сходни с този, между другото, просто този вече трябва да бъде създаден на база на Закона за дипломатическата служба така, както го изисква. И аз се опитвам в първите седмици, месеци като външен министър да създам необходимата нормативна база, яснота на правилата, която да даде възможност службата да се развива стабилно. Така че няма нищо сензационно в тези професионални правила. Друг е въпросът, че, отново в стила на търсенето на сензации, четох по медиите как забранявам Фейсбука и Туитъра. Надявам се журналистите, които написаха и изговориха тези неща, да са прочели внимателно професионалния кодекс, където за нищо подобно не става дума.

Водещ: Не забранявате, но лична позиция може ли да се заявява във Фейсбук или в Туитър в подкрепа примерно на протестиращи?

Кристиан Вигенин: Сега, лична позиция, така както е по професионалния кодекс, може да се изразява, ако това не се възприема като позиция по някакъв начин на Министерството на външните работи. А тъй като нашата служба е деполитизирана, говоря за цялата администрация и за посланиците, вече въпрос на преценка е на самите дипломати по какъв начин могат да изявяват своите политически пристрастия, така че да не вредят на дипломатическата служба. Защото да допуснем, тъй като беше даден пример с един посланик, не желая да коментирам отделни случай, но да допуснем, че всеки един от посланиците реши да изразява по този начин своите политически пристрастия, какво ще стане ако едни посланици започнат да говорят срещу правителството, други започнат да говорят срещу президента. Нали разбирате, че ние ще станем най-малкото смешни в очите на партньорите. Това е смисълът на деполитизираната дипломатическа служба, защото правителствата се сменят, но службата трябва да остане независима и трябва да може да защитава интересите на държавата.

Водещ: Позиция в Туитър или във Фейсбук е публична, публично заявяване на позиция, това казвате? Защото има и други трактовки, че споделя с приятели лично мнение.

Кристиан Вигенин: Вижте, не биха искал да влизам в тази дискусия, но когато една позиция макар и лична стане достояние на медиите и те я цитират, значи има някакъв проблем. Но пак казвам, този професионален кодекс сам по себе си не дава възможност заради самите правила него да бъде търсена дисциплинарна отговорност. Пак казвам, той е сбор от правила, които впрочем са насочени не само вътре към министерството, той е насочен и от гражданите, от всички, които имат досег до дипломатическата служба, които трябва да знаят какво трябва да очакват всъщност от дипломатите. А по отношение на, така, социалните мрежи, това е една нова територия, няма аз да измисля кое и как трябва да бъде тълкувано, сам разбирате, но вече тук е въпрос на лична преценка на всеки един доколко и къде може да стигне. Защото в края на краищата личната кореспонденция е едно, значи в самия Фейсбук има начини за лична кореспонденция, друго е когато тази информация става публична, но въобще няма да влизам в този дебат, защото не съм специалист и няма как аз да преценя. Това е, пак казвам, нова територия, въпросът със социалните мрежи, и, подчертавам, на никого не се забранява Туитъра и Фейсбука, а вчера в интервю казах, така, обръщайки се и към служителите, не за пръв път впрочем в тази посока, им казах: Не ме интересува за кого гласувате и какви са вашите предпочитания или какво правите след работно време, за мен е важно вие да си вършите работата професионално, да може министерството да изпълнява своите задачи. От там нататък ваша е преценката какво правите извън. . .

Водеща: А и вие сте доста активен във Фейсбук, и вашите статуси стават публично достояние чрез медиите. Това е начин на комуникация очевидно и с ваши поддръжници и така нататък.

Кристиан Вигенин: Така е, но трябва да се внимава очевидно с тази въпроси, защото понякога, в тази изключително чувствително среда в момента в България, всяко едно нещо, което иначе е би направило особено впечатление. . .

Водеща: Прави впечатление.

Кристиан Вигенин: . . . в него се търсят сензации.

Водещ: Така е.

Кристиан Вигенин: Много ми се иска да спрем със сензациите и да може да работим нормално, и така да успокоим ситуацията в страната и в медиите, и в политиката, но дали ще стане, струва ми се, че ще бъде наистина. . .

Водещ: Вървим към финал, може ли с две изречения само така да обясните какво очаквате от тази нова дирекция Икономическа дипломация? Какво ще бъде показател за, така, ефективно свършена работа?

Кристиан Вигенин: Като говорим за нормативната база, днес приключва работата по новия Устройствен правилник. В него ние в съответствие с приоритетите на правителството, а и моите като министър, създаваме дирекция, която не съм убеден, че ще остане точно с това име, но така или иначе тя ще се занимава с външноикономическите отношения. Тя ще бъде в подкрепа и ще координира тясно действията си с Министерство на икономиката и енергетиката, ще анализира възможностите за търсене и намиране на пазари за българските стоки в чужбина и за чужди инвестиции в България, а също ще подпомага заедно с Министерството на икономиката и енергетиката търсенето на разширяване на туристическия бизнес. Също това са три основни секторни въпроса, с които тази дирекция ще се занимава, но тъй като е нещо ново, тепърва предстои ние да развием тази част от работата на министерството. Установихме, че координацията е била доста слаба между външни работи и икономика и енергетика в предишния мандат, и затова смятам, че това, което сега правим, е много важна стъпка в постигане на по-голяма ефективност в нашата работа.

Водещ: Добре. Благодаря ви много за този разговор. Имам други теми, които при друг разговор, свързани с Македония, с нашата политика, няма как да ги. . .

Кристиан Вигенин: Е, там ще имаме поводи вероятно. Само да спомена, че очакваме покана от македонската страна за следващия кръг преговори по договора за добросъседство и приятелство. Мисля, че преди или след него, ако прецените, че ще ми поканите, мога да дойда и да коментирам ситуацията и в. . .

Водеща: Това е тема, която вълнува много.

Водещ: Интересно ще бъде и е и важна тема, и са надявам до тогава да не падне сградата на външно министерство, защото разбрах, че има доста сериозни пукнатини. Това е битовизъм обаче. . .

Кристиан Вигенин: Не, тя е здрава, държи се, търсим варианти да намерим средства за ремонта, защото. . . и тук финални думи наистина, така както вътре в администрацията на министерството, но по отношение на сградите, когато проблемите не се решават, когато се задълбочават, после поправянето им струва много по-скъпо и като време и като усилия, затова ще се опитам. . .

Водещ: Трябват сериозни ремонти, да.

Кристиан Вигенин: . . . максималното да направя. Ангажирам се с това да направим една стабилна дипломатическа служба и да направим така, че сградата ще бъде стабилна за години напред.

Водещ: Благодаря ви много.

Този сайт използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на сайта.

Приемане Отказ Повече информация