Ред и условия за издаване на временни паспорти
ИЗДАВАНЕ НА ВРЕМЕНЕН ПАСПОРТ НА НОВОРОДЕНО ДЕТЕ
Временен паспорт на новородено дете, на което поне единият родител е български гражданин, преди детето да е получило българско удостоверение за раждане, се издава по изключение и само за срок, необходим за пътуването му до България с оглед финализиране на процедурата за регистрация на детето.
Необходими документи:
- Заявление за издаване на документ за самоличност - подписва се лично от родителите на детето при подаването му пред служител на Консулската служба. (формулярът може да бъде изтеглен от ТУК)
- Многоезично удостоверение за раждане на детето /Formule A/;
- Адресна регистрация на родителите на детето във Ф Р Германия;
- Лична карта/паспорт на майката и на бащата.
Явяването само на единия родител е възможно, когато:
- Бъде представено в оригинал изрично нотариално заверено пълномощно от отсъстващия родител за издаване на временния паспорт;
- Документ, удостоверяващ, че вторият родител е починал;
- Акт на български или на чуждестранен съд, потвърден от български съд, че другият родител е в неизвестност, в случай, че бащата е неизвестен.
ИЗДАВАНЕ НА ВРЕМЕНЕН ПАСПОРТ
Българските граждани, пребиваващи във Федерална република Германия, които не притежават валидни лични документи, могат да заявят издаване на временен паспорт, чийто срок на валидност се съобразява с необходимото време за завръщане в Република България, след съгласуване с Министерството на външните работи.
В консулската служба се подава и декларация по чл. 17, ал. 1 от Правилника за издаване на българските лични документи(може да бъде изтеглена от ТУК), в която подробно се описват обстоятелствата – дата и място на изгубването или кражбата на документа.
Необходими документи:
- Заявление за издаване на документ за самоличност - подписва се лично при подаването му пред служител на Консулската служба(формулярът може да бъде изтеглен от ТУК);
- Лична карта и/или паспорт - в случай, че са с изтекъл срок или повредени;
- В случай, че личната карта и/или паспортът са изгубени или откраднати – документ от германската полиция (Anzeige);
- Копие на удостоверение за раждане;
- Документ за адресна регистрация във ФР Германия, в случай, че лицето е адресно регистрирано в Германия.
При издаване на временен паспорт на лица под 18 годишна възраст задължително се представя удостоверение за раждане. В този случай при подаване на заявлението задължително присъстват и двамата родители, които подписват заявлението и следва да представят своите документи за самоличност.
*Присъствието само на единия родител е възможно, когато:
- Бъде представено в оригинал изрично нотариално заверено пълномощно от отсъстващия родител за издаване на паспорта;
- Другият родител е лишен от родителски права, удостоверено със съдебно решение;
- Бъде представено съдебно решение, в което изрично е записано, че родителят може да подаде документи за издаване на паспорт на детето без съгласието на другия родител;
- Документ, удостоверяващ, че вторият родител е починал;
- Акт на български или на чуждестранен съд, потвърден от български съд, че другият родител е в неизвестност, в случай, че бащата е неизвестен.
Срокът за съгласуване на искането за издаване на временен паспорт от Министерството на външните работи е до 3 работни дни. В случай че заявителят не се яви да получи временния паспорт в срок до 3 месеца от уведомяването му, искането за издаване на временния паспорт се анулира и следва да бъде подадено ново заявление.
Получаване на издаден временен паспорт:
Временният паспорт се получава лично в консулската служба, а по изключение – от упълномощено лице, данните за което са вписани при подаване на заявлението. Временен паспорт на непълнолетни лица се получава от един от двамата родители.
Такса за издаване на временен паспорт:
Таксата за издаване на временен паспорт е 50 евро. Ако заявителите желаят да получат временния паспорт в рамките на работния ден, се заплаща увеличение на държавната такса със 100 %.
Временният паспорт следва да бъде върнат в съответното РПУ в България при подаване на документи за издаване на лична карта или паспорт, но не по-късно от 3 месеца след изтичане на срока на неговата валидност.