Дипломатически представителства

Австралия и Океания

Азия

Африка

Европа

Северна Америка

Южна Америка

Николай Младенов коментира актуални теми Българска национална телевизия,

01 Август 2011 Изказвания и интервюта

Водещ: Здравейте. Тук сме в студиото на "Денят започва" вече заедно с министъра на външните работи на Република България г-н Николай Младенов. Здравейте, господин министър. Благодаря Ви, че сте тук.

Николай Младенов: Добър ден. Здравейте.

Водещ: Наистина, въпреки че първоначално мислех разговорът ни да протече по друг начин, няма как да не започнем със ставащото в Сирия. Може би между 80 и 100 убити по все още непотвърдени данни. Вашият коментар? Как да кажа, може би безпрецедентна агресия от страна на армията в страната към протестиращите.

Н. Младенов: Това е най-добрата дума - безпрецедентна е агресията, която в момента се случва не само в град Хама, където наистина по предварителни данни може би около стотина човека от мирно протестиращите граждани са били убити. Танкове са влезли в града, но това е част явно от координирана акция на сирийските сили за сигурност в цялата държава в навечерието на мюсюлманския празник Рамадан. Абсолютно неприемлив е подобен тип действия, крайно време е президентът Асад да разбере, че пътят напред за него и за неговата страна е пътят на реформите, а не пътят на танковете и на арестите. По неофициални, още веднъж повтарям, неофициални данни за момента има може би над 1200 вече убити в Сирия. Не един са случаите на насилия, на арести, хиляди хора са арестувани в протестите срещу режима. Реакцията и на България, и на всички страни от Европейския съюз е категорична и еднозначна и осъждаща това насилие. То трябва да спре. Сирия има достатъчно възможности. Сирийското общество има достатъчно сили да преодолее тези различия в себе си, но трябва да тръгне по пътя на един истински диалог между управляващите и опозицията, а не с тези постоянни арести и убийства.

Водещ: Въпреки еднозначните сигнали, които получават управляващите в Сирия от страна на международната общност и в частност от страна на такива фактори и влиятелни субекти в международните отношения, каквито са Европейският съюз, да кажем... какъвто е Европейският съюз, като че ли няма никаква проява, никакви знаци на отстъпчивост. Как мислите, че ще...

Н. Младенов: Ами това е може би най-затвореният режим в тази част на света, най-добре изолирал се от света. Европейският съюз преди вече месеци прие санкции, прие решения, които ограничават и възможността на лидерите на режима да пътуват в чужбина. Но това са инструментите, които имаме на разположение в момента. Надявам се, че в скоро време ще видим ясната и категорична реакция на страните от Арабската лига, съседите на Сирия, които не могат да останат безучастни към това, което се случва там в момента, защото то подкопава устоите на едно общество, което е толкова богато на култура, толкова богато на традиции и толкова разнородно само по себе си, че неговата стабилност е ключова за целия регион на Близкия изток.

Водещ: Твърде рисковано е да се прогнозира каквото и да било и все пак, без да се ангажирате, ако аз Ви попитам сега, и ще го направя, как мислите, че ще се развият нещата с този режим в Сирия, Вие какво ще ми отговорите?

Н. Младенов: Аз мисля, че оттук нататък това, което режимът трябва да разбере, е, че ако иска в някаква степен да бъде част от бъдещето на Сирия или хората от този режим, поне тези, които са, да го наречем, разумни, не са крайни, не са радикални, да бъдат част от изграждането на бъдещето на страната, трябва да се отиде към един категоричен диалог. Неизбежен е такъв диалог. Всички страни в Централна и Източна Европа минаха по подобен път. Неведнъж и ние, и други страни от Европейския съюз и от региона сме заявявали, че сме готови да помогнем на един такъв диалог, но той трябва да бъде иницииран и да е истински, а да не е фалшив, да не е само за пред камерите на телевизиите. Между другото, вчера в Доха, в Катар, започна поредната среща на сирийската опозиция. Има различни виждания за бъдещето на страната, но всички трябва да седнат на масата и да ги сложат, за да може да се намери най-добрият път напред. Пак казвам, Сирия е много сложна страна. Там има и мюсюлмани и християни, има и шиити, и сунити, има и арменско малцинство, има друзи, има кюрдско малцинство. Страната трябва да намери пътя, който да обединява всички части от това общество в определянето на бъдещето, а не само да разчита на силата и на бруталността в определени моменти на режима.

Водещ: И да се надяваме, че ако този авторитарен режим се смекчи, цялото това етническо, културно и религиозно разнообразие няма да се превърне в един казан, който да избухне. Знаете, че и този сценарий...

Н. Младенов: Това е съществена опасност, но колкото по-толерантна е реакцията на управляващите към исканията, към легитимните искания на хората, толкова е по-малка вероятността казанът да избухне. Колкото повече се набива канчето, ако мога така да се изразя, толкова по-голям е шансът да избухне казанът. Затова всичко това, което се случва в момента е много притеснително.

Водещ: Сега ще преминем и към България, защото, разбира се...

Н. Младенов: Разбира се.

Водещ: ...българските граждани се вълнуват много от това и все пак не мога да не... вълнувам се и искам да Ви питам - все пак това което става и в Либия, нестабилността, т.е. хайде да го наречем така... с този разговорен израз - закучването на положението в Либия, нестабилността в Тунис, не показва ли, че може би Европейският съюз и НАТО са се оказали неадекватни в отношението си и в поведението си?

Н. Младенов: Ами показва, че всички бяхме изненадани от това, което стана в арабския свят. Горе-долу по същия начин и страните от Западна Европа тогава са били изненадани, когато ноември 1989 година започва разпадането на комунистическата система в Източна Европа. Бяхме изненадани, мисля, че от бързината на първия етап на процесите, които започнаха. Впоследствие, разбира се, всяка страна показа, че нейната собствена специфика е много важна и не може да се търси, освен общите причини на случващото се, общ сценарий на развитието на ситуацията. В Египет мирната революция доведе реално до изграждането на ново управление, но там има много силна армия, която се ползва с много силно доверие от страна на населението. В Тунис видяхме бързото срутване на режима. Между другото Тунис прилича уникално на България в първите дни след 10 ноември 1989 година и бързото желание на хората да се отиде към избори, но... липсва опит. Липсва опитът, липсва представата как се правят тези неща. Изведнъж за седмици се регистрират десетки, да не кажа, стотици политически партии. Виждаме това, което става в Либия, което наподобява по някакъв начин разпадането на Югославия - гражданска война буквално между Изтока и Запада, в която Муамар Кадафи се противопоставя на волята на целия си народ. Ако конфликтът в Либия започна именно като противопоставяне между Бенгази и Триполи, той вече е противопоставяне на цяла Либия срещу режима на Кадафи. Там нещата се надявам, че след категоричната намеса на НАТО и след засилването на позициите на временния национален съвет, в един момент ще преминат наистина към етап на политически диалог, който да даде възможност на племената, на групировките, на регионите, на областите...

Водещ: Да се споразумеят.

Н. Младенов: ...да се споразумеят, да.

Водещ: Добре. Г-н министър, трябва да поговорим за ветото, което президентът наложи на промените в Закона за дипломатическата служба. Като казвам трябва, разбирате, че имам предвид и от гледна точка на моята журналистическа етика и на професионализъм, и че трябва да го направим, и това наистина е актуална тема. Вие казахте, че сте разочарован. Сега, не за да издребнявам - Вие наистина ли мислехте или някога сте се надявали, че президентът няма да наложи това вето?

Н. Младенов: Аз съм разочарован, но имайки предвид миналото на президента, не съм учуден от това, което той направи с ветото. Но съм разочарован по две причини. Първо, защото видях и реакцията на международните медии на това вето. Президентът със своите действия залепи едно петно на името на България отново, като всички заглавия бяха "Българският президент наложи вето на махането на ченгетата, на Държавна сигурност в българската дипломация". Не мисля, че това е правилно. Не мисля, че това е пътят, по който трябва да се върви в 2011 година. И второто, което ме разочарова, е, че много от текстовете, които са в този закон, на които президентът наложи вето, явно той иска да спре развитието на младите хора в българската дипломация и да запази стъкления похлупак, който гарантира мястото на едни и не позволява на други да се развиват. Но в крайна сметка, в началото на септември волята на Народното събрание ще бъде изречена за трети път, за да е ясно и категорично, че всички в това Народно събрание с изключение на социалистите застават на позициите, които бяха изразени още в началото на тази година, а именно, че България трябва да се раздели с тази сянка от миналото. Не виждам никакъв проблем в текстовете, които сме предложили. За съжаление, човек не може да надскочи себе си.

Водещ: Ето, Вие го казахте съвсем остро и аз ще продължа да Ви питам в същата посока. Цитирам Ви, освен да ограничи развитието на младите хора, както казахте, президентът цели да защити зависимостите, създадени от тайните служби на бившия комунистически режим. Това е доста сериозно обвинение, нали разбирате.

Н. Младенов: Ами, да, сериозно е, защото, вие виждате... всеки може да влезе в интернет, мисля, че сайтът се казва dsbg.com, да прочете досиетата, които са публични. И ако смята, че 2011 година България може да бъде представлявана в страна - членка на Европейския съюз, от човек, който преди години е бил изпращан там, за да вербува агенти, които да шпионират НАТО в същата тази страна. Всичко това е публично достъпно, чете се в интернет, вижда се, може да видите заповедите за назначаване, задачите, които са давани, отчетите, които са правени, ако човек смята, че това е нормално... Аз не смятам, че е нормално, смятам, че трябва да имаме ясна и категорична реакция. Когато излязоха досиетата, се видяха и зависимостите. И те са може би най-голямата, най-неприятното нещо в тази ситуация - кой кого е вербувал, кой впоследствие кого е назначавал, как един човек, който е бил на по-ниска позиция, впоследствие се е издигнал и е издърпал другите, които са били негови там, не знам, началници или агенти, каквато и да им е била системата. Всичко това е грозно, не е добре за страната ни през 2011 година да няма категоричната реакция на обществото. А то я има. Българското общество категорично е казало, че иска да затвори тази страница, иска да скъса с този период, иска да приключи тази тема, да не тегне на България това бреме. Но явно, когато става въпрос за интереси и за лични, близки, приятелски кръгове и т.н., някои хора не могат да избягат от това. Но няма, пак казвам, няма проблем, няма никаква драма.

Водещ: Тези интереси и тези кръгове...

Н. Младенов: Законът ще бъде одобрен от Народното събрание и до края на годината, както съм казал, ние ще се разделим с тази система веднъж завинаги.

Водещ: Да, още веднъж само ще Ви кажа, защото излиза, че Георги Първанов не просто има, както казвате, минало в службите, излиза, че той иска да защитава едно статукво, което се крепи на зависимости в...

Н. Младенов: Да.

Водещ: Затова Ви казвам, това е много сериозен упрек.

Н. Младенов: Ами вижте как се разви дебатът. Всички аргументи, които ние изнесохме, бяха абсолютно ясни, прозрачни, всичко е достъпно, видимо. Вижте и аргументите на другата страна и всеки сам може да си направи изводите кой кого защитава.

Водещ: Добре. Ето, Вие казвате, това лепна едно петно върху образа на България, това е страница, която трябва да бъде затворена, но в същото време Кристиян Вигенин все пак попита Европейската комисия дали има изискване дипломатите от държавите от ЕС, от Европейския съюз, да не са бивши агенти и е получил отговор, че е достатъчно само да притежават необходимия образователен ценз, да владеят езици и т.н., т.е. сякаш...

Н. Младенов: Г-н Вигенин е в Европейския парламент. Като еврочиновник там неговата работа е да се занимава с взаимоотношенията в европейските институции. Моята работа е да гледам върху това, което прави нашата страна, и начина, по който нашата страна изглежда пред света. И, пак казвам, когато България е единствената страна в Централна и Източна Европа, няма друга, пак повтарям, една-единствена страна...

Водещ: Която не е затворила...

Н. Младенов: ...която не е затворила тази страница, сега ще я затвори. Със или без одобрението на г-н Вигенин, със или без одобрението на г-н Първанов тази страница ще бъде затворена, защото тя трябваше да бъде затворена преди 20 години. Колкото повече оставяш една работа несвършена, колкото за по-късно я оставяш, толкова по-трудна става тя. Ако всичко това беше направено през 90-те години, началото, средата на 90-те години, всичко това отдавна щеше да бъде забравено за българското общество, но за съжаление виждаме, че понякога, когато има неяснота, когато не се виждат ясно връзките, обвързаностите, които съществуват, те продължават да съществуват много дълго време. Сега ще я затворим тази страница.

Водещ: Да, казахте го, законът ще бъде прегласуван. Добре, за момента каква е ситуацията, колко от тези хора с досиета на сътрудници на Държавна сигурност, са, как да кажа сега, откомандировани, командировани обратно в София?
Н. Младенов: Голяма част от тези 35, мисля, че бяха общо, са в София в момента. Някои от тях имат да приключват работа, други са я приключили вече, така че няма някаква драма в този случай. По никакъв начин нашите отношения не са нарушени с държавите.

Водещ: Мисиите ни работят...

Н. Младенов: Мисиите ни работят, навсякъде има временно управляващи. Ротацията на кадрите в министерството върви нормално. Тези, които трябва да се пенсионират, се пенсионират, тези, които предстои да бъдат назначени... Живот и здраве, септември месец ще обявим първия нов конкурс за млади хора, които да влязат в министерството, процесът се развива нормално в рамките на правилата, които съществуват, и всички страни, с които сме разговаряли, в които е трябвало да се оттеглят наши посланици, в командировка сега, във връзка с това развитие, проявяват абсолютно разбиране. Дори и страни, които идеологически седят на доста различни позиции от България, категорично проявяват разбиране към това, което правим, и уважават суверенното решение на българския парламент, изразено във волята на две трети от народните представители от януари тази година да се скъса с тези зависимости. Никоя държава не може да си позволи подобен тип информация да стане публична, да бъде достъпна в интернет и да няма реакция.

Водещ: Добре. Спомням си, че последния път, когато ни гостувахте, може би в началото на май, Вие тук заявихте нещо, което после беше и цитирано от агенциите и по този начин информацията беше мултиплицирана: предпочитам млади и неопитни хора, отколкото хора, които са учили в службите на...

Н. Младенов: Да, защото младите хора се учат бързо, придобиват качества в една съвременна среда, в която сега съществуваме. Тези, които идват от школите на КГБ, не могат, нямат нищо какво да дадат на България в момента. Те могат само да я дърпат надолу.

Водещ: Въпреки опита си на дипломати?

Н. Младенов: Ами точно, точно заради опита си те могат само да я дърпат надолу. На нас ни трябват хора, които са активни, бързи, мислят бързо, действат, не ги е страх да вървят напред, не ги е страх да изразяват позиции, могат да формулират...

Водещ: Не Ви ли притеснява, че ще им трябва време да се изграждат като дипломати?

Н. Младенов: Всеки ще се изгради, всеки човек се изгражда. Всеки се изгражда в рамките на системата, в която работи и функционира. Не се притеснявам от това, че младите хора ще бъдат натоварени с повече отговорности, отколкото преди. Напротив, мисля, че това е правилно. Българската история винаги е доказвала, че когато страната ни разчита на млади хора, на хора, които не са обвързани и не са зависими от миналото, особено в ситуации, когато е свързано това минало с комунистическия режим до 1990 г., до 1989 г., това винаги е било в полза на страната ни. В крайна сметка видяхме цели държави, които се изградиха на базата на млади хора. Естония, Латвия, Литва започнаха от нула, доста добре се справят с предизвикателствата днес. Не виждам защо ние трябва да сме изключение. И съвременна България след Освобождението е изнесена на плещите на младите хора.

Водещ: Дано да сте прав.

Н. Младенов: Дано.

Водещ: Така, Вие изглеждате много спокоен относно бъдещето на закона, недвусмислено заявихте "той ще бъде прегласуван". И все пак заплахата от страна на лявата опозиция в парламента беше "ще сезираме Конституционния съд". Може ли това по някакъв начин да...

Н. Младенов: Това е тяхно право. Аз не искам да предполагам и да предвещавам какво ще бъде решението на Конституционния съд. За разлика от БСП, ГЕРБ няма навика да казва какво ще се реши в един или в друг съд, преди то да се е решило. Много грозно впечатление ми направиха истеричните реакции на депутати в Народното събрание, които казваха "а, това в Конституционния съд ще видите какво ще стане". Нека да видим, нека да се изнесат аргументите там, нека да види всеки на какви позиции застава и в крайна сметка ако българските социалисти искат да носят на плещите си бремето на това да бъдат партията, която е застанала пред целия свят и е казала "не, ние искаме Държавна сигурност да остане в българската дипломация", са добре дошли, но никой в управляващото мнозинство, нито аз, нито правителството ще бъдем съучастници на това. И със, и без тяхното решение, пак повтарям, до края на годината проблемът ще бъде решен. България няма да се представлява от хора, свързани с Държавна сигурност. Това е категоричното мое мнение, на правителството, на мнозинството и волята, която сме заявили от повече от година, няма да бъде подменена, няма да бъде модифицирана и ще бъде изпълнена докрай.

Водещ: Добре, Вие го казахте вече в парламента, но ще Ви помоля и тук много ясно и категорично да кажете - зад това Ваше настояване не стоят по някакъв начин интереси да се продават имоти?

Н. Младенов: Не, това са пълни глупости. Никаква връзка няма това с тези приказки, които бяха изговорени от социалистите. Бих ги помолил да бъдат много внимателни какво говорят, защото имат много какво да обясняват за нещата, които са направили през последните 20 години в тази област. Не трябва да разглеждат тази система, системата на българската дипломация, като система, която им принадлежи на тях партийно или кланово. Това е система, която ще бъде отворена за всеки в българското общество, за хората, които са качествени, които имат способностите, които имат възможностите да се развиват по един съвременен начин, а не по начина, по който това е ставало досега.

Водещ: Последният вот на недоверие, който не мина, включваше и критики срещу онова, което се върши от българска страна за приемането ни в Шенген, вещаят се мрачни перспективи и се каза "да, добре, дори и технически страната да е готова, има външнополитически грешки, дипломатически грешки".

Н. Младенов: Ами, пак казвам, пак ще повторя това, което казах и в парламента. Нека пророците на мрака за малко да замълчат, преди да са се развили нещата, защото има доста време до вземането на окончателните решения. Няма нужда от някакви такива гръмки и грозни прогнози за това какво ще се случи и какво няма да се случи. България се развива много добре, България седи изключително добре пред своите партньори в Европейския съюз. Видяхме не само от доклада на Европейската комисия, видяхме и от решенията, които бяха взети през последните месеци за отблокирането на европейските фондове, от усвояването на средства в България, инвестирането на тези средства в ключови проекти, които са важни за съживяването на българската икономика. България си седи много добре на Балканите, нейната дума се чува. Не само се чува, а и идеите, които ние лансираме, се превръщат в политики на европейско ниво. Така че, нямаме никакво притеснение от мястото, където се намираме в момента. Имаме, разбира се, много неща, които трябва да свършим оттук нататък, но ще ги свършим, работейки внимателно, работейки постоянно и работейки с устрем в интерес на българското общество и на неговите граждани, не в интерес на някаква малка истерия, която е загубила властта.

Водещ: Убеден сте, че на нивото на най-високата политика, която се прави на четири очи, не сме допуснали грешки? Някъде в Германия или някъде в Холандия.

Н. Младенов: Не, защото основното нещо, което в момента е общо между нашата страна и всичките наши партньори в Европейския съюз, това е разбирането, че трябва да бъдем реалисти за това, което е направено, и това, което са реалните предизвикателства пред страната ни. Никога до този момент подобно разбиране не е имало българско правителство като това, което в момента ние споделяме с нашите приятели. Ние се държим като една от всички други страни в Европейския съюз. Реално си признаваме там, където имаме проблеми, реално си признаваме и се хвалим там, където имаме постижения. А преди години, когато излезеше доклад на Европейската комисия, си спомням какви истерии бяха за това колко процента от колко препоръки са изпълнили. Сега, всички си даваме сметка, че Европа не е някакъв враг, спрямо който ние трябва да се измерваме, както беше по времето на тройната коалиция и управлението на социалистите, а Европейският съюз са наши партньори, с които ние работим заедно. Защото в крайна сметка, ако днес си дадете реална представа къде започват и къде свършват границите на България, ще видите, че те далеч минават територията на нашата страна. Ние живеем в едно общо пространство, на общи закони, общи правила, общи възможности и трябва да се справим с тях.

Водещ: Добре, и накрая тогава много искам да затворим цикъла, започнахме с международна политика. Да Ви попитам тази наистина потресаваща трагедия, която се разигра в Осло, не би ли трябвало да ни накара да се замислим, че може би опасността от тероризъм, която в момента свързваме с определени среди... може би тази представа е остаряла, може би трябва да разширим представата си за това откъде идва опасността от тероризъм в съвременните условия?

Н. Младенов: Със сигурност и със сигурност трябва да си дадем сметка, че тероризмът, радикализмът, крайните форми на политическа проява не са монопол на една или на друга религия, а те съществуват навсякъде, на една или друга философия. Крайният популизъм, крайно дясното, крайно лявото са в общи линии еднакво опасни. И това, което видяхме в Норвегия, беше наистина покъртително. Аз колкото повече чета за този човек, толкова повече си давам сметка, че наистина злото живее между хората... Този човек е олицетворението на злото в момента. Трябва да бъдем много внимателни към начина, по който говорим, и по начина, по който защищаваме позициите, особено в страна като България, която исторически е толкова силна със своята толерантност и със своята откритост. България, за разлика от много от нашите съседи, не дели хората на свои и на чужди освен в периоди, които са срамни в нашата история, като например възродителният процес, но той не беше продукт на това общество, беше продукт на един режим. България обединява хората. Да си българин не означава само да си етнически българин, означава да си част от българското общество - мюсюлманин, християнин, да си етнически турчин, етнически българин, арменец и т.н., ром, това е нашата сила. И колкото и понякога да изглежда трудно и да смятаме, че нашите съседи били повече националисти от нас, нашата сила е точно в тази толерантност и в нашия разум, който сме проявявали през годините.

Водещ: Добре. Благодаря Ви. Мисля, че...

Н. Младенов: Благодаря и аз.

Водещ: ...това е най-подходящият финал на този разговор. Външният ни министър Николай Младенов в студиото на "Денят започва"

Този сайт използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на сайта.

Приемане Отказ Повече информация