Дипломатически представителства

Австралия и Океания

Азия

Африка

Европа

Северна Америка

Южна Америка

Министър Младенов: Нуждаем се от едно много по-прагматично сътрудничество в Черноморския регион

24 Август 2010 Изказвания и интервюта

Репортер:  Вчера изнесохте страхотна реч за Черноморския регион. Бих искала да науча повече за предизвикателствата пред региона и защо предпочитате да не го наричате регион?

Министър Младенов: Защото мисля, че това всъщност е единственият нерегион, който е назоваван като регион. Ако погледнем на него обективно, ще видим, че имаме две големи крайбрежни страни – Русия и Турция, няколко страни-членки на Европейския съюз, някои членове на НАТО, страни, стремящи се към членство в тези организации. Имаме също така множество международни организации – Организацията за черноморско икономическо сътрудничество и много други. Нямаме обаче такова ниво на интеграция, каквото се наблюдава в зони като Прибалтика например. И освен всичко това, нещата стават още по-сложни поради факта, че имаме всички тези конфликтни възли. От една страна в Приднестровието, от друга в Абхазия и Осетия се наблюдават проблеми, които по определен начин възпрепятстват сътрудничеството и трябва да бъдем много по иновативни и може би по-малко възторжени в думите си за това как ще го постигнем, а да бъдем много по прагматични в сътрудничеството в региона.

Репортер:  Говорихте за трудните избори, пред които България е била изправена при приемането си в Европейския съюз. Бихте ли ни казали повече за тях?

Министър Младенов: Когато кандидатствахме за членство в Европейския съюз и започнахме да се готвим за това през 1999 г., обществото ни от една страна трябваше да се готви за приемане, за покриване на критериите на „Acquis communautaire”, за преговорите и т.н. Но от друга страна трябваше да трансформираме обществото от централизираното общество, рожба на комунизма, към либерална демокрация, което означаваше не само промяна на началата на собствеността, но и развитие на пенсионна система, на здравеопазване, на фондове и институции. В различни периоди тези два процеса се сблъскваха и балансирането беше много, много трудно. Сега, когато присъединителният процес приключи, България влезе в ЕС и НАТО и икономиката ни в значителна степен се трансформира и няма почти нищо общо с това, което беше при комунизма, виждаме това, с което предишните правителства не са успели да се справят, а именно сигурността, съдебната система, борбата с престъпността и корупцията. Ето защо сега това са нашите приоритети. Да се уверим, че можем да решим тези проблеми, че законите се спазват от всички и сме достигнали до положение, при което хората могат да се възползват от предимствата на членството в ЕС, а това може да се случи, само ако имаме върховенство на закона.

Репортер:  А как икономическата криза се отрази на икономическия растеж на страната?

Министър Младенов: Кризата ни се отрази, като на всички, но може би по-малко отколкото на някои от нашите южни и северни съседи, защото правителството предприе много твърдо и широко критикувано решение. Да се придържа към един много ограничен бюджет през миналата година, да намали бюджетния дефицит до минимум, както за миналата, така и за тази година, което означаваше, че трябва да спестим пари, като за целта трябваше да изберем дали да увеличим данъците (ДДС или данъците върху собствеността или ДОД) или да намалим публичните разходи. И изборът ни беше да ограничим публичните разходи и да намалим администрацията, защото вярваме, че е жизнено важно да се придържаме към постижението на България – най-ниската данъчна основа в цяла Европа. Така, намаляването на бюджета и на публичната администрация сега ни поставя пред много труден избор – дали да продължим с ограниченията в бюджета и през идната година или да внесем много ограничена бюджетна гъвкавост, с цел увеличаване на финансирането от ЕС, от което страната се нуждае, за да развие инфраструктурата, земеделието и промишлеността си.

Репортер: Тоест все още може да се говори за устойчивост в развитието на страната?

Министър Младенов: Действително и мисля, че причината в нашия случай, а и във всяка страна в Европа да можем да говорим за това е наличието на принципа на солидарност, базисен за ЕС. В нашия случай имаме възможността за достъп до европейско финансиране със  съфинансиранe от правителството, за да развием важни проекти. Но това означава, че сега трябва да бъдем двойно по-внимателни за какво харчим тези пари и дали това, за което се изразходват наистина създава работни места, стимули за растеж, от които се нуждаем. От това, което виждаме през последните 6 месеца, ми се струва, че данните са много убедителни, като се има предвид, че наблюдаваме много по-силен от очаквания растеж в износа и в промишленото производство. Това е обрат, нова възможност, нов източник на растеж, който ще се появи за всички страни в Европа, включително и за нас.

Репортер: Тоест балансът се завръща?

Министър Младенов: Да. Някои биха казали, че всъщност се връщаме към реалността.

Репортер: Благодаря Ви много.

Министър Младенов: Благодаря Ви много.

Цялото интервю можете да изтеглите оттук.

Този сайт използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на сайта.

Приемане Отказ Повече информация