Дипломатически представителства

Австралия и Океания

Азия

Африка

Европа

Северна Америка

Южна Америка

Николай Младенов: Хората с досиета няма да са лице на страната

09 Януари 2012 Изказвания и интервюта


Външно министерство не е територия за богоизбрани

М. Тодорова: Г-н Младенов, кои от реформите във външното министерство ще бъдат приоритетни през 2012 г.? Как искате да изглежда министерството?


Н.Младенов: През 2011 г. успяхме да направим много от рефoрмите, които заявихме в началото. Естествено, че искам министерството да е една добре работеща администрация. В нея трябва да имат място тези, които знаят и могат повече. Трябва да изработим механизъм, който да отвори дипломатическите служби за младите и амбициозни дами. До момента жените имаха по-малки шансове за реализиране в системaта в сравнение с мъжете. Надявам се през 2012 г. това да се промени. Искахме да променим също така разбирането, че външното министерство е територия само на богоизбрани. Това са сложни и големи реформи. Някои от тях ще променят духа на това министерство, който се е вселил в него още преди повече от 50 години. Радвам се, че имахме възможността да започнем тези реформи още през миналата година. Сега ни трябва воля и увереност да ги доведем докрай. Промените, които бяха одобрени от парламента в Закона за дипломатическата служба, минаха под знака на отстраняването на посланиците с агентурно минало. В тези поправки обаче имаше и други важни неща - като създаването на възможности за по-бързо израстване на младите специалисти в министерството и същевременно даването на опции за влизането на висококвалифицирани хора, които в момента са извън системата. За мен беше успех, че за първи път имаше открит подбор за генерални консули, в които можеха да участват както хора от системата, така и извън нея. През есента на 2011 г. пък направихме конкурс за стажант-аташета, което е вход в дипломатическата служба. Правилата бяха нови и много по-обективни, подобни на тези в Европейската комисия. Ето защо смятам, че сме поставили основите на едно много по-модерно и гъвкаво министерство, което ще работи по-добре както през тази година, така и занапред.


Въпрос: В последната седмица на миналата година МС гласува и нов устройствен правилник на МВнР...


Н.Младенов: Новият правилник на МВнР е нашият инструмент да направим министерството работеща администрация. Начинът беше да направим структурaта му по-адекватна на политическите предизвикателства на деня. Например направихме генерални дирекции, които вече не са на обикновен териториален признак, а по политически теми. Целта им е да съчетават различни експертизи в министерството по решаването на един проблем. Досега имахме известно парцелиране - териториалната дирекция за Северна Америка не работеше по въпросите на НАТО, и обратното. А това всъщност са две много важни части от двустранните ни отношения със САЩ и те трябва да работят заедно в тази посока. Мисля, че като резултат освен за по-добрата работа новият правилник ще помогне и на работещите в министерството да придобият по-широка компетентност.


Въпрос: Няма как да не засегнем въпроса и за посланиците с досиета. Ще запазите ли част от тях? На какви хора ще заложите, за да подобрите имиджа на страната ни?


Н.Младенов: Вече достатъчно ясно и категорично заявих, че проблемът с посланиците с агентурно минало ще бъде решен до месец и страната ни няма да бъде представлявана от такива дипломати. Хората, които ще бъдат предложени за посланици в следващите месеци, ще бъдат с отлични качества и добър имидж в обществото. Когато процедурите по номинирането им завършат, ще видите, че тези кандидатури няма да имат нужда от допълнителна защита. Техните качества ще бъдат достатъчни, за ги защитят.


Въпрос: Очаквате ли нови съдебни дела заради посланици с минало в ДС? Стана ясно, че ще обжалвате решението на съда, свързано с отзоваването на няколко посланици. Какъв ще е окончателният резултат от този съдебен спор?


Н.Младенов: Този въпрос има две страни. Едната е чисто юридическата и по нея не искам да правя много коментари. Имаме много силни аргументи в наша полза, затова ще обжалваме решението на магистратите. Другата страна на този въпрос е политическата и моралната. И тя е, че една малка група хора са готови да направят министерството заложник на своите лични интереси. Народното събрание с огромно мнозинство, правителството и новоизбраният президент ясно заявиха, че нямат доверие на подобни личности. Оттук нататък не е нормално, при положение че основните институции имат такава позиция, да се мисли, че тези хора могат да бъдат представители на България в чужбина. И без значение дали те ще използват всевъзможни юридически хватки и различни кръгове на влияние, те просто няма да бъдат лицето на страната ни и тук съм категоричен. Истината е, че тези хора се борят просто да запазят своите командировъчни и привилегиите си.


Въпрос: Оптимизирахте ли имотния фонд на външното министерство, т.е. с кои имоти зад граница се разделихте и как ще използвате средствата от продажбата им?


Н.Младенов: Проблемът с имотите на МВнР е много сериозен. Министерството има огромен сграден фонд в чужбина, за който в последните 20 години, въпреки всичките бюджетни излишъци, не са били отделяни средства за елементарна поддръжка. И за съжаление на много места те са в състояние, което е срамно за България, и дори крият опасност за хората, работещи в тях.
Тази година се договорихме с финансовото министерство средствата, които получим от продажба на имотите зад граница, да бъдат използвани за капиталови разходи на останалите сгради. Аз лично съм доволен от това решение, защото то беше единственият ни шанс да направим поне първата крачка, за да подобрим ситуацията с имотите извън страната.
Сега сме в процес на продажба на имоти в Мюнхен, Улан Батор и Мексико. Това става с решение на междуведомствена комисия и много ясни и открити процедури, за да няма съмнения за нередности.


Въпрос: Когато говорим за еврозоната, трябва да споменем и това, че има едно много интересно групиране на силите - Германия и Франция срещу позицията на Великобритания. В исторически план България не винаги е правила правилния избор. Според вас чия позиция трябва да подкрепим в момента и какво ще последва от това?


Н.Младенов: Въпросът ви не е много коректен, тук не става дума да "избираме" между някакви "велики сили". Германия и Франция са в еврозоната и когато искаме да обсъждаме стабилността на еврото, очевидно ще го правим с тях. За съжаление решението на Великобритания да излезе от тези разговори попречи това да е процес в рамките на ЕС и на 27-те държави.- Предстои страната ни да се присъедини към еврозоната, ще успеем ли да избегнем допуснатите от Гърция грешки, или страната ни ще изпадне в същия колапс?- Това е много важна тема, за която ние рядко се замисляме. Но факт е, че България след хиперинфлацията от зимата на 1996/1997 година е държава, в която има консенсус за необходимостта от отговорно поведение по отношение на макроикономическата стабилност. Едно от най-големите постижения на това правителство е, че превърна финансовата дисциплина в ключов приоритет, изпреварвайки кризата на еврото. Ние ще въведем т.нар. златно правило в българската конституция, защото смятаме това за важно в дългосрочна перспектива, а не защото Брюксел или някой друг го изисква от нас. Така че краткият отговор е ясен и категоричен: България няма да изпадне във финансов колапс, защото ние харчим само това, което изработваме.


Въпрос: Какви са очакванията ви за присъединяването на страната ни към Шенгенското пространство? Очаквате ли промяна в твърдата позиция на Холандия и имате ли обяснение за себе си защо са така негативно настроени?


Н.Младенов: Вътрешнополитическите проблеми и сметки на холандските управляващи са нещо, на което за съжаление не можем да влияем. Ние сме изпълнили нашите ангажименти. И в договора ни за присъединяване пише, че България трябва да стане член на Шенген, така че това със сигурност ще се случи - няма значение дали ще е шест месеца по-рано или по-късно.- Удовлетворяващо ли ще бъде за страната ни решението за поетапно присъединяване?- Както казах, ние си вършим работата. Отварянето на въздушните и морските граници, което предстои, е ясен знак за това, че фактите не могат да бъдат отречени. Оттам нататък процесът ще приключи бързо и аз лично не виждам никаква драма във всичко това.

Този сайт използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на сайта.

Приемане Отказ Повече информация