Дипломатически представителства

Австралия и Океания

Азия

Африка

Европа

Северна Америка

Южна Америка

Редовен брифинг на Говорителя на МВнР г-жа Весела Чернева

02 Ноември 2010 Новини

Добър ден, колеги!

Днешният ни брифинг ще започне с една тъжна вест. Вчера, след кратко боледуване, ни напусна посланик Владимир Филипов, кариерен дипломат от 1984 г. В периода 1989 г. – 1990 г. той е член на българската делегация за преговорите по Обикновените въоръжени сили и Мерките за укрепване на доверието във Виена и на други форуми на СССЕ. От 1992 г. е посланик за специални поръчения. Бил е извънреден и пълномощен посланик на България в Португалия (1992 – 1996 г.), секретар на президента по външната политика (1997 – 2001 г.) както и национален координатор на Пакта за стабилност (2001 – 2003 г.). Има специализация в университета Джон Кенеди, Харвард. За успеха на мандатите си като специален представител на Съвета на Европа за Молдова (2003 – 2006 г.), а след това и за Черна гора (2006 – 2009 г.) е бил неколкократно награждаван. Владимир Филипов беше сред първите български дипломати след демократичните промени, които работиха истински и убедено за успеха на българската европейска и евроатлантическа интеграция.

Министър Николай Младенов изпрати съболезнователно писмо до съпругата и семейството му. Той ще бъде удостоен със златен почетен знак на МВнР.

Както съобщихме в поканата за днешния брифинг, днес бих искала да акцентирам върху една тема, която е  от ключово значение за собствената ни оценка за състоянието на правата на човека в България. Искаме да ви подготвим за предстоящия от 4 до 8 ноември 2010 г. в Женева, Швейцария Първи универсален преглед на България по правата на човека в рамките на Съвета по правата на човека на ООН.  Министър Николай Младенов ще води българската делегация за тази уникална процедура. В делегацията са включени председателят на Държавната агенция за закрила на детето г-жа Надя Шабани, както и представители на други български институции – администрацията на МС, Министерство на труда и социалната политика, МВР, Министерство на правосъдието и други.

Този преглед е  уникален механизъм на Съвета, който представлява на практика пълния списък на правата на човека във всяка държава-член на ООН и се извършва веднъж на всеки четири години.

Целта на прегледа е да се оцени доколко държавите спазват своите задължения в областта на правата на човека, произтичащи от Устава на Организацията на обединените нации, от Всеобщата декларация за правата на човека и други международни актове. Ролята на МВнР е  да координира процеса по изготвянето на този доклад с различни министерства, държавни агенции, комисии, с главния прокурор, с Омбудсмана на Републиката и с неправителствени организации. Първият национален доклад на България,  изготвен от нас, е публикуван на сайта на МВнР. В четвъртък, 4.11.2010 г., министър Младенов ще отговоря на въпроси на страните-членове по различни аспекти от областта на правата на човека и постиженията на България в тази област. Основното, на което сме акцентирали в доклада, е защитата срещу всяка форма на дискриминация, свободата на словото и на вероизповеданията, равенството на половете, правата на детето, правото на образование, на труд, забраната на нечовешкото отношение и мъченията, както и  правата на хора от уязвими групи. 

 

Няколко думи за завършилия в края на миналата седмица Европейски съвет, тъй като това беше едно много важно събитие в рамките на европейския дебат относно начина, по който ще функционира Европейският съюз не само в аспекта Еврозона, но и до каква степен ще се наложат промени в Лисабонския договор. Проведе се една доста разгорещена дискусия с участието на държавните и правителствени ръководители от всичките двадесет и седем страни от Съюза. Те стигнаха до съгласие за необходимостта държавите от ЕС да установят постоянен механизъм за действие при кризи, за да се гарантира финансовата стабилност на Еврозоната като цяло. Настоящият механизъм, установен във връзка с кризата в Гърция, изтича през 2013 година и стремежът е този механизъм да се превърне в постоянен. Мерките ще доведат до ограничаване на дефицитите и овладяване на публичния дълг. С отговора на въпросите, как точно тези цели ще бъдат постигнати и какви точно трябва да бъдат ограничените промени в Лисабонския договор, беше натоварен председателят на Съвета Херман ван Ромпой, който ще организира консултации. Очаква се тези мерки да станат ясни през месец декември и да могат да бъдат обсъдени на Европейски съвет.

 

Няколко думи по един друг процес, който също следим: Европейската служба за външна дейност. Ще се спра с няколко думи на това, което се случи през последните месеци и това, което ни очаква до края на годината.

На 20 октомври 2010 г., на свое пленарно заседание, ЕП прие три /3/ много важни за функционирането на Службата документа - регламента за персонала, финансовия регламент и изменението на бюджета, необходими за изграждане на ЕСВД. На 25 октомври 2010 г., в Люксембург Съветът „Общи въпроси”на външните министри прие и одобри пакета от документи, което означава, че  Европейската служба за външна дейност ще започне реално да функционира от 1 декември 2010 г. Очакваме окончателното приемане на регламентите да бъде направено на Съвета по Общи въпроси на  22 ноември 2010 г. с включването им като точка „А” (без дискусия), след сравняване на версиите на различните езици на страните от ЕС.

След гласуването от Съвета „Общи въпроси”, на 25 октомври 2010 г. в Люксембург, баронеса Аштън официално оповести избора на първите най-високопоставени ръководители в ЕСВД - Пиер Вимон ще бъде Генерален секретар, Дейвид О’Съливан - Главен административен секретар. Върховният представител назначи и двама заместник-генерални секретари – госпожа Хелга Шмид, която беше досега ръководител на политическия отдел в Генералния секретариат на Съвета и господин Мацией Поповски, досегашен началник на кабинета на председателя на Европейския парламент.

България ще продължи да подкрепя госпожа Аштън в изграждането на Службата, настоявайки подбора на служителите да се базира на принципа на професионализма, съчетан с географския баланс на представителство. В момента, в който Службата е готова, Върховният представител предвижда персоналът да наброява общо 1145 души, като 796 от тях ще бъдат прехвърлени от ЕК и ГСС. Ще бъдат създадени 218 нови поста и 131 ще бъдат трансформирани от национални експерти, което означава, че 27-те държави от ЕС ще разполагат общо с 382 служители в ЕСВД. От тази бройка ще бъдат приспаднати 35-те поста на временно наети служители, които подлежат на директен трансфер. Върховният представител изрично подчерта, че успешното набиране на национални дипломати ще зависи също и от наличния брой квалифицирани кандидати, които биха издържали и съответните процедури на селекция.

 
Накрая – още една точка от нашия календар.

На 5 ноември 2010 г. в Букурещ ще се проведат българо-румънски работни консултации. Българската делегация ще бъде предвождана от заместник-министър Константин Димитров. Въпросите, както можете да се досетите, ще бъдат свързани с нашето сътрудничество в рамките на Европейския съюз, регионалното сътрудничество, и, разбира се, кандидатурата ни за Шенген.

Това е от мен. Заповядайте за въпроси.

Мартин Стоянов, телевизия СКАТ: Госпожо Чернева, преди дни излязоха резултатите от проведената анкета на изселническата организация Бултюрк. Ще ви зачета малко от тези резултати и ще ви помоля да ги коментирате. Как Външно министерство гледа на тези изнесени резултати? На въпроса, дали трябва да се сменят имената на населените места с мюсюлмански 80% са казали – да. Между 80% и 90% смятат, че телевизионните предавания на турски език в България не са достатъчни и настояват за 24-часова програма, искат и частни медии на родния си език. С пълно единодушие искат да бъдат унищожени християнските им имена от гражданските регистри у нас и пак почти единодушно хората са подкрепили идеята мюфтиите в България да се назначават с одобрението на Истанбул, както е било в миналото. Как Външно министерство гледа на тези резултати?

 

Весела Чернева: Вашият въпрос малко ме учудва, тъй като Външно министерство не се занимава с вътрешна политика, още по-малко с коментари върху социологически изследвания. С такива коментари се занимават основно политическите партии и социолозите. Очевидно, че това не е дейност на Външно министерство и  тъй като сме говорили вече по този въпрос с Вас, аз още веднъж ще повторя, че Външно министерство включително няма отношение към издаване на разрешения за провеждане на социологически проучвания в България, както на български, така и на чуждестранни юридически субекти.

 

Пламена Тодорова, вестник „Телеграф”: Ако може да се върнем на Европейския съвет, въпреки че мина отдавна. Там беше повдигната темата за евентуални санкции за държави, които не спазват финансовата дисциплина. Макар да е рано да се говори за тази тема, не разбрахме каква всъщност е позицията на България, тъй като в първия ден на Съвета премиерът каза, че ние не сме за тежки санкции, тъй като ще накажат малките държави, а не старите членове на ЕС, на следващия ден изведнъж подкрепи идеята на Меркел, държави с над 3% дефицит да им бъде отнемано правото на глас. Каза, че тази идея е приемлива.

 

Весела Чернева: Първо, да изясня решенията още веднъж: на Европейския съвет не се стигна до въпроса за налагане на санкции. Това, което стана ясно по време на Съвета е, че се отхвърля възможността за отнемане на правото на глас. Оттук нататък председателят на Съвета Ромпой ще разработи мерки, които да могат да осигурят функционирането на механизма. Предполагаме, че те в огромната си част ще бъдат мониторингови мерки, ще става дума за консултации около правеното на бюджетите на страните и мониторинг на техния дефицит. Що се отнася до българската позиция, българското правителство очевидно само е изправено пред проблеми, свързани с финансовата дисциплина не само в страната, а в целия регион. Така, че от интерес за България е финансовата дисциплина в Европейския съюз да бъде много добра и това е и целта на правителството.

 

Геновева Червенакова, „Всеки ден”: Решенията касаят само страни от Еврозоната или 27-те страни-членки?

 

Весела Чернева: Заключенията на Съвета се отнасяха до Еврозоната, но тъй като дори онези страни, които не са част от Еврозоната, пряко се влияят от състоянието на Еврозоната, по всяка вероятност този механизъм на практика важи за всичките 27, т.е. всички 27 трябва да отговарят на някакви критерии, които да поддържат финансовата стабилност в ЕС - разбира се, Еврозоната е първостепенната цел.

 

Геновева Червенакова, „Всеки ден”: Малко пожелателно излиза, че ние се стремим да спазваме някакви правила, които в момента се отнасят само за Еврозоната. Защото, в крайна сметка, ние не можем да се възползваме, бидейки извън нея, от някаква финансова помощ, каквато получи Гърция.

 

Весела Чернева: Слаба Богу, нямаме нужда от такава финансова помощ. Нека да излязат мерките и правилата, България се опитва да спазва на този етап Маастрихтските критерии и това е факт не от вчера, това е факт от последните 10 и повече години, така че Маастрихтските критерии са много ясен ориентир за какви параметри говорим. Как тези правила ще изглеждат оттук нататък, ще знаем през декември и тогава ще можем и конкретно да ги коментираме.

 

Наделина Анева, вестник „Сега”: Не разбрах, ще можем ли да се запознаем с Националния доклад по Прегледа за правата на човека. Все пак бих искала да помоля да ми кажете каква оценка се дава на свободата на словото - предполагам, че това е за изминалите четири години, и каква оценка се дава за защитата от дискриминация на ромското малцинство по-специално, тъй като скоро темата беше доста актуална. Освен това искам да ви помоля да ни кажете малко повече, какви са идеите в подготвяните промени в Устройствения правилник на Външно министерство? Какво целите да постигнете и до къде стигнахте с преговорите с петте министерства за закриване на някои български посолства?

 

Весела Чернева: Българският доклад по прегледа е достъпен на сайта на министерството от месец август насам. Във връзка с предстоящото събитие в Женева на 4 ноември, ние отново ще извадим на предно място на сайта този доклад, за да можете да се осведомите за него по-подробно. Що се отнася до интеграцията на ромите, разбира се, че това е една позиция, по която очакваме въпроси в Женева. Политиката на интеграция на ромите е част от цялостната политика за повишаване на качеството на живота на българите, за осигуряване на качествено образование, на равни права. Тук смятаме, че отговорността е на четири нива. Разбира се, огромната отговорност е на националните правителства - в случая на българското. Отговорност също така има ЕС и политиката по интеграция е един от въпросите, който ще бъде все повече в дневния ред на Съюза. Отговорност за ромската интеграция имат, разбира се, самите ромски общности, също и неправителствените организации, които работят в тази област.

На вашия въпрос за Устройствения правилник: надяваме се правилникът да бъде окончателно готов до 2-3 седмици. На 1 януари 2011 година той трябва да влезе в сила и тогава ще имаме възможност да обсъдим подробностите по него. Що се отнася до посолствата, резултатите от Стратегическия преглед бяха много ясни, но все още не можем да съобщим конкретни посолства, които възнамеряваме да редуцираме или да закриваме.

 

Никола Лалов, Медиапул: Подготвят ли се вече промени в Закона за дипломатическата служба, каквито бяхте лансирали преди време, в какви насоки ще бъдат те? Пак във връзка с посолствата и сградите зад граница, какви задължения има натрупани с наши сгради зад граница и може ли да се уточнят изнесените данни от премиера Бойко Борисов за 30 милиона долара глоби, свързани с имот в Ню Джърси?

 

Весела Чернева: Да, промени в Закона за дипломатическата служба готвим и отново възнамеряваме да ги предложим на вниманието на съответните комисии в Народното събрание до няколко седмици. В зависимост от натовареността на законодателите, се надяваме тези промени също да влязат от 1 януари 2011 г. Те ще са в различни посоки. Не бих искала да ги коментирам публично преди да ги коментираме с народните представители, но вървят по резултатите от Стратегическия преглед, които касаят входа в системата, връзката между дипломатически и административни рангове и нашето намерение за по-ефективно структуриране както на министерството, така и на задграничните представителства.

Що се отнася до цифрата за задължения на български сгради в чужбина, ще имаме грижата да ви дадем точна цифра. Когато става дума за имоти в Америка, основните задължения там са всъщност на сградата ни в Ню Йорк, която е блок на Постоянното ни представителство, но и там всъщност не можем да говорим за конкретна цифра, защото сме в процес на преговори с американската страна. Става дума за освобождаване от данъци по Виенската конвенция. Държавният департамент се съгласява с нашия аргумент, че тъй като сградата се ползва за дипломатически нужди, тя трябва да бъде освободена от съответните данъци. Там разликата е между мнението на Държавния департамент и на общинските власти на Ню Йорк. Продължаваме да водим преговори с американската страна и се надяваме гледната точка на дипломатите да надделее.

Никола Миладинов, Българско национално радио: Да допълня колегата за сградата от Ню Джърси, за която всички разбрахме от стенограмата на Министерския съвет. Установи ли се по чия вина се е стигнало до тези задължения, кой служител на Външно министерство е бил виновен и ще има ли някакви последици, както вътрешно- ведомствени, така и сигнали до Прокуратурата за безстопанственост?

 

Весела Чернева: Още веднъж да повторя - става дума за сградата в Ню Йорк.

 

Никола Миладинов, Българско национално радио: Да, аз ви питам за сграда в Ню Джърси.

 

Весела Чернева: Няма такива задължения.

 

Никола Миладинов, Българско национално радио: Няма ли такива задължения от некосене на трева? Значи премиерът Бойко Борисов не е бил добре запознат?

 

Весела Чернева: Сградата в Ню Йорк има задължения, свързани с непокрити данъци и такси, местни данъци и такси, които, както казах, са обект на преговори с американската страна, тъй като становището е, че по Виенската конвенция този имот не би трябвало да бъде натоварен с такива задължения. Не можем да ви дадем конкретна цифра, защото тя ще зависи от това, какъв е резултатът от тези преговори. Ако американската страна се съгласи, че този имот се ползва за дипломатически нужди, то тогава тези задължения могат изцяло да отпаднат, може да отпадне една част, която е свързана с един вид данък, а не с друг. Така, че в момента когато тези преговори приключатq ние ще знаем каква е сметката под чертата. На този етап няма как да съобщим цифра, която да е окончателна.

 

Михайлина Димитрова, вестник „Труд”: Накратко бихте ли казали по какъв начин ще се разпредели немалкият обем от работа на Външно министерство между двамата заместник-министри? Какви ресори ще имат и ще има ли генерални директори или по какъв начин ще се разпредели работата по ресори във външно?

 

Весела Чернева: Що се отнася до заместник-министрите, техните ресори ще бъдат разписани подробно в устройствения правилник. Ситуацията на този етап е следната: господин Константин Димитров се занимава с всички въпроси, свързани с ЕС, с двустранните отношения със страните от ЕС и големи комплексни въпроси, свързани с мониторинговия механизъм и Шенген, а господин Димитър Цанчев покрива всички останали ресори и замества министър Младенов по време на негово отсъствие. Това е нашето мислене и по отношение на Устройствения правилник, който ще предвижда само двама заместник-министри на външните работи.

 

Никола Лалов, Медиапул: Във връзка с работата на  Комисията по досиетата, може ли да ни представите данни колко лица от ведомството подлежат на проверка? Вече получили ли сте запитването и предоставили ли сте информация ?

 

Весела Чернева: По Закона за достъп до досиетата на бившата Държавна сигурност на проверка подлежат три различни групи служители - бивши или настоящи - на Външно министерство. Това са ръководители на задгранични представителства, техни заместници, както и генерални консули. Втората група са членове на политически кабинети. Третата група са хора на ръководни длъжности тук от началник-отдел нагоре. Тази трета група важи за цялата администрация. На този етап ние сме получи запитвания за две от тези групи и сме изпратили отговори по една от тях, а именно за политическите кабинети. В момента се работи по списъка за ръководители на задгранични представителства, техни заместници и генерални консули.

 

Борислав Евлогиев, Българско национално радио, Програма „Христо Ботев”: Министър Младенов от 4 до 8 ноември ли ще  бъде в Женева?

 

Весела Чернева: На 4 ноември ще бъде Прегледът, на който той ще говори, а на 5 и 6 ноември Николай Младенов ще участва в годишното заседание  на Европейския съвет за външна политика, където ще говори в петък, на 5-ти ноември на тема „Многополюсна Европа” заедно с бившия Върховен представител по външна политика Хавиер Солана и бившия финландски президент Марти Ахтисаари.

 

Аудио запис от брифинга може да изтеглите под снимката.

Този сайт използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на сайта.

Приемане Отказ Повече информация