Дипломатически представителства

Австралия и Океания

Азия

Африка

Европа

Северна Америка

Южна Америка

Николай Младенов:С дипломатите агенти е свършено;Интервю на министър Николай Младенов за в-к "Стандарт"/05 януари 2011/

05 Януари 2011 Изказвания и интервюта

Красимира Темелкова: Г-н министър, придружавахте премиера Бойко Борисов на встъпването в длъжност на бразилския президент Дилма Русеф. Какви са вашите впечатления от нея и влезе ли България с по-голяма сила в полезрението на бразилската външна политика?

Николай Младенов: Със сигурност. Първо, защото стана ясно, че по време на кампанията Дилма Русеф не само не е криела, че е от български произход, а е наблягала на това. Още на летището в Сао Пауло се заговорих с един човек, който знаеше за България, за Габрово. Това дава много голяма видимост на България в Бразилия. Второ, топлото посрещане и човешкият контакт, който се създаде между нея и премиера Борисов, бяха много полезни. Показателен факт за това е, че тя се разпореди и веднага на другия ден успяхме да осъществим срещи, които преди това смятахме за неосъществими - например с министъра на транспорта. И трето, защото от лятото на 2010 г. общо три пъти съм се виждал с бразилския външен министър и имаме много директен контакт. Така че потенциалът за нас е наличен.

- Как започва годината за външния министър? Кои са най-неотложните задачи, които стоят пред вас в началото на 2011 г.?

- Най-неотложните неща са няколко. Да продължим модернизацията на МВнР, като приключим въпроса, който се откри с хората, свързани с Държавна сигурност. Трябва да приключим промените в Закона за дипломатическата служба, които готвим и ще внесем през януари.Ще обявим и първия конкурс за генералните консули, които трябва да бъдат сменени.

- Очаква се отговорът на президента Георги Първанов на предложението Ви за отзоваване на посланиците с агентурно минало. Ако няма положителен отговор от "Дондуков" 2, смятате ли да извикате посланиците в София и да оставите мисиите на ниво временно управляващи?

- От подхода, който президентът ще избере, ще зависи в края на своя мандат какво място ще си избере той в учебниците по история. Каквото и да каже президентът обаче, този въпрос реално трябва да приключи с дебат в Народното събрание. Очаквам парламентът да заеме страната на тези 70% от българските граждани, които смятат, че хора, свързани с ДС, не трябва да представляват България.

Аз няма да отстъпя от това, което съм започнал, и ще го доведа до край. Веднъж завинаги трябва да се вдигне стъкленият похлупак, който хората, свързани с бившата ДС, поставят върху българското външно министерство. Фактите са достатъчно грозни - броят на назначените посланици агенти през последните години не намалява, а се увеличава. Оказа се, че стъкленият похлупак за едни е политически чадър за други. 60% от назначените от президента след 2006 г. са в агентурния списък. Преди 4 г. беше приет Законът за достъп до досиетата и всички са знаели кога и къде предстоят проверки. Още тогава някои говореха, че досиетата нямат значение, и опитваха да покрият собственото си минало. Не можем да бъдем единствената страна в Централна и Източна Европа 20 години след промените, която да не може да изчисти това бреме от себе си. Затова оттук нататък всички назначения ще бъдат регламентирани с ясни правила, върху ясни оценки за компетентността на хората, за възможностите им да реализират задачите. Единият въпрос е как късаме с това съмнение в миналото, но вторият въпрос е как запазваме институцията външно министерство от посегателствата на всякакви такива кръгове и кръгчета, които по някакъв начин до момента са я смятали за собствена привилегия.

- Има ли война на институциите за посланиците агенти?

- Това не е война на институциите, а историческа разделителна линия - или оставаш в миналото, или си част от настоящето и бъдещето на европейска България. Има такива моменти във всяко едно общество, в които човек трябва да реши къде застава - дали на страната на тези, които са изградили стъклен похлупак над една цяла институция, или разбиваш похлупака и оставяш съвременни, модерни хора да се развиват. Хора, които не пораждат в чужбина страха от "сивия шлифер" и "българския чадър".

- Не е ли позакъсняло това "прочистване на редиците" и защо се случва точно сега?

- Закъсняло е категорично, но по-добре късно, отколкото никога. Всички критици, които не искат този проблем да бъде разрешен, имат някакъв личен интерес или страх. На всички тях искам ясно и категорично да кажа - това няма и не може да продължи. Именно заради всички хора, които не са били свързани с тази система и през последните 20 г. са искали да се учат, да растат в кариерата си и да се развиват в нормално общество.

- Как ще отговорите на обвиненията за чистка във Външно?

- Не става въпрос за никаква чистка. Изнесените данни показват колко е сериозен и системен проблемът. Именно затова искам да има ясна позиция на Народното събрание, с която веднъж завинаги тази тема да се затвори. Сред засегнатите има хора, които наистина съвестно и компетентно са работили през всички тези години. Те не носят никаква вина за това, че някой иска да покрие собственото си минало и затова толкова години замъглява дебата в българското общество за ролята на обвързаностите, които системата на ДС е създала.

- Какво ще бъде бъдещето на отзованите посланици?

- Някои от тях са в пенсионна възраст, други ще намерят мястото си в министерството, трети вероятно ще потърсят пътя си навън. Тук не става въпрос за 10, 20 или 50 човека, а за авторитета на цялата държава и на цялата институция.

- Кога ще има ротация на посланици, които нямат агентурно минало, но чиито мандати вече са изтекли?

- Следващата седмица ще пуснем процедурата за генерални консули, след това ще разгледаме тези места, на които трябва да назначим временно управляващи, защото или имената им са излезли в списъка, или мандатите са изтекли. След това ще комплектоваме цялостното предложение до президента за всички назначения на посланици.

- Как бихте коментирали изказванията на румънския външен министър, че България има технически закъснения за Шенген?

- И България, и Румъния трябва да си свършат работата, за да бъдат част от Шенген. Ние до март тази година ще бъдем готови с нашата техническа подготовка, за да може след това да бъде взето и решение за присъединяване. Надявам се, че и нашите румънски колеги ще положат същите, ако не и по-големи усилия, за да могат и те да са готови към тази дата. Не мисля, че има смисъл от това, да влизаме в спор кой е по-напред или по-назад - и двете страни чакаме да се присъединим. Нека всеки да си свърши работата. Всичко, което се прави през последните месеци и в момента, поне лично на мен ми дава пълно основание да смятам, че до март ще бъдем готови.

- Румъния реагира доста по-различно от нас на обвързването на влизането в Шенген с мониторинга на Еврокомисията?

- Да, ние сме различни държави и гледаме по различен начин на проблемите си. Българското правителство се характеризира с това, че назовава проблемите с истинските им имена. Ако нямахме проблем в съдебната система, нямаше да има механизъм за наблюдение. Сигурен съм, че без да се прави формална връзка между Шенген и евродокладите, те ще се синхронизират по начин, който ще позволи на България до края на 2011 г. да се присъедини към Шенген.

- Т.е. очаквате политическото решение в ЕС за това да бъде взето след доклада на ЕК през лятото?

- Да, мисля, че ще съвпаднат като време.

- Как бихте коментирали идеята на израелския външен министър Авигдор Либерман ЕС да изпрати военен контингент в Газа като условие за вдигане на израелската блокада?

- Аз съм представил тази идея на Съвета на външните министри, обсъждал съм я лично и с няколко колеги. В момента финализираме европейското предложение към Израел и палестинската власт за това, по какъв начин можем да подпомогнем отварянето на Газа.

Този сайт използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на сайта.

Приемане Отказ Повече информация