Дипломатически представителства

Австралия и Океания

Азия

Африка

Европа

Северна Америка

Южна Америка

Разговор с Марин Райков, министър-председател и министър на външните работи

16 Март 2013 Изказвания и интервюта

БНР, Събота 150| 16.03.2013 | 09:51

Тема:Работата на служебното правителство

Гост:Марин Райков, министър-председател и министър на външните работи

 

Водещ:След като България успя да попадне отново с обратен знак в международния новинарски обмен през последния месец заради политическата криза у нас, тази седмица президентът обяви състава на служебно правителство, което трябва да подготви държавата за предсрочни парламентарни избори на 12 май. Сега приветствам с добре дошъл в студиото на БНР новият служебен министър-председател и едновременно министър на външните работи – г-н Марин Райков. Здравейте.

Марин Райков:Здравейте, г-н Миладинов.

Водещ:Така, г-н премиер, знаете ли, френският посланик в София – вашият колега Филип Отие ви нарече в интервю за нашето предаване, което слушателите малко по-късно ще чуят – твърд защитник на националните интереси на своята родина. Интересите обаче във вътрешнополитически план в България, въобще предизвикателствата, пред които ще се изправяте са доста по-различно от битността ви на посланик.

Марин Райков:Това е ясно.

Водещ:И трябва да ви попитам – доколко сте зависим и близък до ГЕРБ и Бойко Борисов?

Марин Райков:Въпросът е абсолютно легитимен. Още повече, че аз ясно зададох, така, бих казал намерението си, и то публично да бъда политически неутрален.

Кабинетът, който аз оглавявам не е партиен, същевременно аз ясно казах, че този кабинет не е антипартиен. Ние имаме за цел да бъдем на равно отстояние от всички участници в изборния процес, имаме категоричното желание да организираме едни демократични и прозрачни избори. Няма съмнение, и това е известно, че четирима души от нашия кабинет са заемали съответни функции в правителството на ГЕРБ. Но тъй като вие задавате въпроса на мен – мога да ви кажа, че аз съм заемал подобни функции и в правителството на Иван Костов, бил съм посланик на България по времето на НДСВ. Моята ориентация е изцяло насочена към интересите на България.

Водещ:А БСП имат ли от какво да се притесняват, след като по техния мандат, на тройната коалиция не сте бил зам.-министър, посланик?

Марин Райков:Това е вярно. Това, което казвате е вярно. Но те нямат основание да се притесняват. Обратното, аз вчера имах един изключително, бих казал, задълбочен и изненадващо добронамерен обмен с г-н Станишев, в рамките на който той постави пред мен редица въпроси, някои от които доста интересни. По други ще си формирам мнение. Самият той ми е обещал някои сведения, които биха представлявали потенциално интерес за мен.

Водещ:Какви сведения?

Марин Райков:Свързани с техни оценки за ситуацията в момента в страната. Всяка информация, всяко становище за мен е интересно, важно. Освен това, с г-н Станишев обсъдихме начина, по който бихме могли да формираме този изборен борд към МС, към мен, който аз инициирах. Смятам, че първите стъпки са в добра посока.

Водещ:Казвате за гражданския изборен борд към МС. Защо обаче вместо първо да се срещнете с протестиращите се срещнахте с лидерите на ГЕРБ и БСП?

Марин Райков:Никой няма да бъде пропуснат. Но ние сме демократична страна. Във всяка европейска демокрация представителната демокрация е водещ принцип. Това са политическите сили, които са получили мнозинството от гласовете на българския народ в НС. Това беше критерият, по който аз започнах тези консултации. Още повече, че те ще участват в този изборен борд. Те няма обаче да бъдат единствени. В този изборен борд...

Водещ:Партиите ще участват в изборния борд, така ли, освен ЦИК?

Марин Райков:Ако желаят... Ако те преценят, ако те преценят и ако всичко се обединим около това виждане, върху което все още работим аз нямам нищо против те да присъстват и да участват. Ако се обединим около виждане, че ще бъдат по някакъв начин различните виждания, изразявани от неправителствени организации или от други асоциативни форми на присъствие, аз няма да имам нищо против. Едно е сигурно, че разбира се тежненията, исканията на протестиращите присъстват в абсолютно всеки разговор, който водим.

Водещ:А кога ще се срещнете с хора от улицата, ако изобщо се срещате?

Марин Райков:Имате предвид – кога ще се разходя по улицата?

Водещ:Кога ще се срещнете с представители на хората, които водиха протестите през последните няколко седмици?

Марин Райков:Когато ги идентифицираме кои са точно. По всяка вероятност ще положим усилия да се срещнем с няколкостотин от тях първи. Но в рамките на някакви обществени съвети, в рамките към министерствата, в рамките на един абсолютно открит диалог. Но разбира се, те също трябва да структурират едни реалистични искания, те също трябва да структурират някакъв начин на комуникация. Вие знаете, че към президента беше положен изключително, така, беше положено едно много голямо усилие да се стигне до избистряне на техните искания, за да получим някаква информация за тях все пак толкова време след началото на протестите. Моята вътрешна нагласа е изцяло да вникна в духа, в логиката, в смисъла на това, което протестиращите искат. Защото казах това от самото начало – никаква арогантност спрямо тях аз няма да допусна. Искам да се видя с хора, които те легитимно излъчват. Всъщност това е може би основният въпрос – въпросът за легитимното представителство. И аз смятам, че изборите ще решат този въпрос в един кратък срок.

Водещ:Аз затова ви задавам тези въпроси за изборите, защото каква е гаранцията например, че кадри, назначени от досегашната управлявала партия, например областни управители, ръководството на фирма Информационно обслужване, висшето ръководство, в МВР особено, няма да повлияят на изборния процес? Давам конкретен пример – ма ли шанс полицията например по време на изборния ден да следи за купуване на гласове от една партия, но да не следи за купуване на гласове от друга партия, тъй като тази партия досега е доминирала в това министерство?

Марин Райков:Г-н Миладинов, нека да бъдем наясно, ние имаме два месеца до изборите. Ако някой мисли, че сега ще хвърлим страната в хаос, ще променим цялата администрация на всички възможни равнища – регионални, централни и други, и ще направим нормални избори, той очевидно не разбира процесите в страната. Това не е възможно. ние в момента не сме призвани да създадем нова бюрокрация. Ние няма да създаваме за два месеца някаква номенклатура. Нищо подобно. Ние ще се опитаме да работим с тези хора. Но ще направим така, че да няма, да не възникват проблеми. И аз държа да ви кажа, че в понеделник още, на втория ви въпрос, още в понеделник ще бъде подписана съвместна заповед на главния прокурор, на министъра на външните работи и на председателя на ДАНС, с която ще се определят всички необходими мерки за осигуряване на законосъобразността и реда при провеждането на изборите. Ние няма да допуснем манипулации и нарушения.

Водещ:Добре. Ясно е, че не може да смените физически цялата администрация. Но по същество накратко, ръководителят на Информационно обслужване – проф. Константинов, остава ли на поста?

Марин Райков:Нека да обсъдим нещата. Искам да събера достатъчно информация. Сега засега не виждам сериозни основания да правим такива промени. По-лошото е, че дори и да тръгнем да правим подобни промени, те могат да имат само отрицателен ефект върху изборите, защото не забравяйте, че изборите са след два месеца.

Водещ:Вторият зам.-министър на вътрешните работи от ГЕРБ – г-н Георгиев, остава?

Марин Райков:Очаквам практически до средата на следващата седмица да имаме окончателно избистрен списък, изчистен списък, извинявайте, на всички зам.-министри, които остават и на тези, които си отиват.

Водещ:Добре. За да изчистим съвсем накратко още няколко спекулации, мисля, че е добре да се изчисти, вие познавате ли всъщност всички членове от служебния кабинет лично досега, преди да се сформира той?

Марин Райков:Ще бъда откровен с вас, защото няма смисъл да твърдя това, което не е вярно. Може би почти половината от тях съм ги виждал рядко. Но с повече от половината съм бил в много добри взаимоотношения и съм работил по един или друг повод с тях.

Водещ:Питам ви, защото доста от тях идват от чужбина. Има ли някой, който е с двойно гражданство? Това се спекулира в пресата през последните дни.

Марин Райков:Няма нищо драматично в това да се спекулира. В конкретния случай мога да ви кажа, че в момента, според моя информация, в това правителство след три проверки не сме установили нито едно основание да подозрем, макар че някой има двойно гражданство.

Водещ:Включително и министър-председателя.

Марин Райков:Включително и министър-председателят, да. Това, че съм роден в САЩ, не ме прави двоен гражданин.

Водещ:Добре. Следващият ми въпрос е свързан с енергетиката, естествено. Знаем за цените на тока. Обаче не създавате ли свръх очаквания и самият президент – г-н Плевнелиев, не създава ли свръх очаквания по отношение на това, което вашето правителство може да свърши в енергетиката? Всичките енергийни монополи или други видове монополи, с които се занимават КЗК и ДКЕВР? Ако искате тези две комисии да бъдат променени по някакъв начин и тяхната работа да се промени, това става със законодателни промени.

Марин Райков:Естествено.

Водещ:Няма парламент. Каква е гаранцията, че дори и да напишете вие един закон или проектозакон, или промяна в закона, следващият парламент или тази партия и това мнозинство, което ще дойде, ще ги приеме. Защо, не лъжете ли хората?

Марин Райков:О, не. Ни най-малко. Това е последното нещо, което мога да си позволя. Но въпросът ви е абсолютно основателен. Това, което ние искаме да направим, е да дадем една ясна насока на обществения дебат, и най-важното – на нагласите, включително на всички равнища на управление и на администрация. За нас е от ключово значение тези регулатори да бъдат независими. Те не могат, разбира се, да бъдат изцяло на 100% реформирани в рамките на нашия мандат. Но ние ще положим максимални усилия, за да могат те да заработят по-добре, ще изготвим едни насоки и основа на проект на закон, който ще предложим на тези, които ще дойдат след нас. Но разбира се, пак казвам, важно е вниманието на обществото да се насочи към това, което и вчера казах между другото, че КЗК до този момент не е идентифицирало нито един монопол, не е идентифицирал като комисия нито един картел. Ние имаме проблем с това. Вие виждате всички слабости в работата на ДКЕВР, където неслучайно е влязла прокуратурата. Имаме нужда да идентифицираме проблемите, да се опитаме да дефинираме първите стъпки за тяхното преодоляване. А естествено, че тези, които ще дойдат след нас, ще трябва да приключат това, което ние сме инициирали.

Водещ:Да, ама г-н Райков вие не казвате новина. КЗК и ДКЕВР ние ги критикуваме от години, това не е от сега. В смисъл, какво може да промените реално за три месеца? Не може да промените състава им, не може да промените наредбите, по които тя действа? Какво може да промените?

Марин Райков:Това е очевидно. Но във взаимоотношенията си с КЗК и с ДКЕВР ние ще се опитаме да положим максимални усилия да изясним кои са точните места в тяхната работа, които създават проблем и да упражним един добронамерен и без прекомерна намеса, така, бих казал морален натиск, за да могат тези хора да се концентрират по-убедително върху работата си отколкото, с оглед на това, което са правили досега. А то очевидно не е много.

Водещ:Да, разбрах дипломатическия ви намек. Мисля, че и слушателите го разбраха. Сега, ще си позволя коментар. Казахте, че ще бъдат публични одитите и проверките на прокуратурата в енергийния сектор.

Марин Райков:Ние ще направим проверка, както казах, по цялата верига.

Водещ:Тази публичност честно казано не ми вдъхва особени надежди, че нещо ще произлезе от нея. Но ме интересува кои точно договори, казахте, че ще публикувате в енергетиката – например документацията по АЕЦ Белене ще я публикувате ли?

Марин Райков:Всичко, което одитът установи по тази верига, за която казахме, ще бъде публикувано. За нас това е важно защо? Не, защото от само себе си автоматично това ще реши проблемите. Но ще създаде една обществена среда, включително сред професионалистите в нашето общество, една среда, която ще обсъди тези, бих казал, слаби точки във функционирането на системата. Ние трябва да оберем луфтовете и да видим къде точно се получава сривът. Защото подобни изпитания като тези, на които бяха подложени българите с цената на тока не трябва да бъдат допускани повече.

Водещ:Тоест проектът Белене няма да влиза в този пакет от мерки, така ли?

Марин Райков:По проекта Белене имаме ясно решение на НС. Ще проверим какви са разходите, които са извършени и по този проект, ще видим за какво са извършени тези разходи, по какъв начин те са натоварили нашата енергетика. Защото в края на краищата нека не забравяме, че това са средства, които българският народ плаща.

Водещ:Само с да или не. Ще имате ли време да се занимавате с преговори с Русия относно делото, съдебния процес за неустойки за прекратяването на АЕЦ Белене? Бойко Борисов преди да напусне поста си беше казал, че е разговарял с Владимир Путин да го убеждава едва ли не да прекратят техния иск.

Марин Райков:Ако ме питате на втория ден от встъпването ми в длъжност дали съм говорил с Владимир Путин, не. Мога да ви кажа, че сред хората, с които съм говорил последните дни не е той. Но ние сме абсолютно отворени за разговори с нашите руски партньори. Като рамката на тези разговори ще бъде зададена от решенията, които са приети от страна на българското НС. Ние сме суверенна нация и само суверенно ще определяме начина, по който дефинираме своите интереси в областта на енергетиката, включително и с оглед на енергийните проекти.

Водещ:Има ли в бюджета резерви за изплащане на еднократни финансови помощи за най-бедните представители от българското общество? И ако има, за каква помощ говорим?

Марин Райков:Вижте, този въпрос, който вие ми задавате сега, може би трябваше да е първият ви въпрос. Не го казвам с критика, разбира се. Фактът, че на третата минута от така нашето професионално взаимоотношение с новия министър на финансите, му зададох точно този въпрос. факт е, че ние трябва, разбира се, да направим един анализ, да видим какви са резервите в бюджета. Повтарям, ние имаме в момента един бюджет, който е тридесет и няколко милиарда, от които някъде 1,1 млрд. са заложеният дефицит. Очевидно, че ще трябва да търсим някакви резерви. Но аз не мога да се ангажирам, защото не мога да си позволя да създам надежди, които да не мога да посрещна впоследствие с действия.

Водещ:Засега нямате цифра.

Марин Райков:Сега засега не мога да имам цифра. Едно е сигурно, че ще спазим това, което сме обещали. Тоест след 1 април пенсиите ще бъдат увеличени средно с 9%, включително и разбира се, социалната. Но за по-нататъшни стъпки имам нужда от още малко време, за да видя дали е възможно или не е. Но няма да създам нестабилност в системата, няма да поставя на риск финансовата дисциплина. Защото ако това се допусна, българите ще платят десеторно по-висока цена от социална гледна точка и това ще създаде несигурност.

Водещ:С една дума – има ли проблем за фискалния резерв? Казахте за финансовата стабилност. Говореше се, че е стигнал под 4 млрд. лв.

Марин Райков:Първите ми впечатления, че по отношение на фискалния резерв нямаме непосредствена драма, в никакъв случай. В момента чакам допълнителни някои по-подробни доклади, които да ми позволят да хвърля поглед по-убедително върху тази ситуация. На този етап на развитие мисля, че нямаме ситуация, която да ни създаде проблем.
Водещ: Добре. За мое най-голямо съжаление и вашата натоварена програма, няма да ни стигне време за всички въпроси, които нашите слушатели биха чули. Но все пак няколко въпроса по външната политика.

Марин Райков:Мога ли, извинявайте, г-н Миладинов, само едно изречение.

Водещ:Разбира се.

Марин Райков:Защото ние говорихме досега за финанси. От встъпването в длъжност на това правителство е много важно да видим каква е реакцията на пазарите. Само с едно изречение – цените на нашите международни облигации растат. От друга страна, рисковата премия на страната, обратно, падна. Всичко това говори, че в международен план начинът, по който ние дефинираме своите приоритети се възприема като адекватен. Това има значение не за нашето тщеславие, това има значение единствено и само с оглед на финансовата сигурност, която гарантира едно спокойствие на българските граждани и шансове да започнем постепенно да излизаме от ситуацията, в която се озовахме.

Водещ:Наистина със съвсем кратки отговори. Ще искате ли ЕС, трябва ли ЕС да включи ливанската организация Хизбула в терористичния си списък?

Марин Райков:Ние няма да инициираме процедура. Ние само ще представяме обективните факти и доказателства. Нека нашите европейските партньори да преценят какви са действията, които ще бъдат предприемани. Едно е сигурно, че в момента дебатът върви не за цялата организация. Това, разбира се, не се и обсъжда. Ние говорим за това дали да бъдат в така наречените списъци включени било военното крило на организацията, било отделни личности. Но не е България тази, която ще инициира процедура.

Водещ:За или против свалянето на оръжейното ембарго на ЕС спрямо Сирия?

Марин Райков:Въпросът е изключително деликатен. Ние бихме искали да подходим към него на основата на един много консервативен анализ. Важното е да не се разгори гражданската война. Допълнително смятам, че темата за контрола върху начина, по който се използва това въоръжение е ключов. Бих искал да бъда много внимателен по тази тема.

Водещ:Добре. Чухте министър-председателя и министър на външните работи Марин Райков.

Марин Райков:Благодаря ви.

Този сайт използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на сайта.

Приемане Отказ Повече информация