Дипломатически представителства

Австралия и Океания

Азия

Африка

Европа

Северна Америка

Южна Америка

Николай Младенов за оставките: Причините са видими

17 Март 2012 Изказвания и интервюта

Водещ: „За кого бие камбаната?", така се нарича един от хубавите романи на Хемингуей. Хората, които гледат само картината зад гърба ми в реалното студио на ТВ7, виждат куполите на „Александър Невски". Точно в този момент камбаните бият. Не знам дали това може да бъде чуто в ефир. При мен в студиото е външният министър Николай Младенов, добро утро.

Николай Младенов: Добро утро.

Водещ: Под някаква форма ще трябва да ми отговорите - за какво бие камбаната тази сутрин? За кого, вече знаем. Двама министри вчера от кабинета вчера бяха освободени с решение на Изпълнителната комисия на ГЕРБ. Вие сте високопоставен представител на това управление, техен колега и се връщате заедно с тях от делегацията в Катар. Можем ли да чуем реалните мотиви, реалната ситуация за освобождаването на министър Трайчо Трайков и неговия колега Стефан Константинов?

Николай Младенов: Доколко в следващите часове ще стане ясно по какъв начин ще бъдат заместени тези министри, мисля, че причините са видими за всички нас. Първо, в областта на здравеопазването имаше доста сериозни проблеми, както вие преди малко сам обяснихте, по отношение на въпроса за цените на лекарствата, които са ключови и засягат всеки един български гражданин. За мен проблемът в здравеопазването е по-голям, той е свързан с това, че ние трябва да имаме една цялостна стратегия накъде отива този сектор. Защото колкото по-често променяме стратегията, толкова по-скъпа става здравната услуга и толкова по-ниска ефективността й. Така че, очаквам оттук нататък, министър-председателят, в следващите дни да прецени кой да замести Константинов на поста министър на здравеопазването. Предполагам, че и критериите за този пост ще бъдат изключително важни, защото ако се върнем назад във времето, здравната реформа може би е най-сложна във всяко едно общество. В областта на икономиката обаче, също трябва да си дадем сметка, че трябва да имаме ясна стратегия за развитие на българската икономика, която да включва няколко неща. Трябва да има ясна стратегия за развитие на нашия износ, т.е. експортна стратегия на България. Трябва да има ясна стратегия за това, как насърчаваме този износ да се развива и по какъв начин стимулираме завъртането на българската икономика, ако мога да използвам този термин, така че излизането от кризата да започне да се усеща не само на хартия в някакви финансови параметри, а в реалното измерение за хората.

Водещ: Привличането на външни инвестиции, защото това е важно.

Николай Младенов: В понеделник, заедно с нашите партньори от Великобритания, започваме една много сериозна дискусия относно мерки, които са свързани с насърчаване на икономическия растеж. Това са предложения, с които вероятно ще се излезе на ниво ЕС, но те ще имат пряко отношение и към България. Представители ще дойдат тук в София, ще започнем много сериозна вътрешна дискусия, така че, България, както и другите страни от Европа, които искат да видят растежа на икономиката си, да може не само да се включат в този дебат, а да предложат конкретни мерки, които са свързани с нашата страна. Така че, това е посоката на движение, ако мога така да се изразя, която очакваме оттук нататък да бъде водеща.

Водещ: Вие сам започнахте със здравната тема. Аз ви предлагам да я приключим, преди да се захванем с икономическата. Като външен министър, смятате ли, че е нормално, българинът да купува по-евтини лекарства и да има така нареченият „лекарствен туризъм", защото това е факт от години. Ние просто го показахме някак си, но истината е, че хората си го правят това нещо. Българските лекарства са по-евтини в чужбина, дори в Балканските страни, а са по-скъпи в България. Още по-лоша е ситуацията с вносните лекарства, защото там разликата е още по-голяма. Наистина се купуват по-евтино на съседните пазари. Дори сега, при последното разследване се оказа, че цените на много лекарства, които са в България същите са и в Австрия, което пак според мен, е до голяма степен ненормално, предвид нашите доходи. Какъв е Вашият коментар като външен министър?

Николай Младенов: Аз ще го коментирам като човек, защото в крайна сметка външен министър или не, човек си купува лекарствата там, където живее. Въпросът е как се организира пазара и как се контролира пазара, за да няма злоупотреба с него. Трябва да има ясен анализ на механизмите на пазара в България и те да бъдат поставени на истинска конкурентна среда. Факт е, че ние сме много малък пазар, затова много лесно се изкривяват правилата на пазара тук, но бидейки част от ЕС, имайки всички директиви на разположение, в добрия смисъл на думата, имаме условия да го направим. Големият проблем, пак се връщам на това, това съм го виждал и в анализи, които сме правили, когато още работех в Световната банка, в различни области като здравеопазване, образование и т.н, но най-вече в здравеопазването е, че когато ти имаш една стратегия за реформа на сектора, добра или лоша, трябва да я следваш. За съжаление, може би десетина години вече ще стане, в България стратегията за реформа на сектора се промени. Здравното законодателство е сред най-често променяното в българския парламент. Можете да видите отделни закони и колко рекордно много поправки има в тях за една година. Когато това ти е средата, икономическият ефект от това е, че ти нямаш стратегия, не променяш стратегията системно и подготвено и резултатът е, че здравната услуга става все по-скъпа и по-скъпа за крайния потребител, и държавата дава все повече пари, все повече пари се наливат в здравеопазването, а крайният потребител остава все по-недоволен. Обръщането на този порочен кръг, който съществува от години наред, не от това правителство, не и от предното правителство. Вината не е на един или друг човек, тя е системна. Промяната на този модел, трябва да дойде на базата на много сериозен анализ, който трябва да бъде икономически, политически, и обществено защитим. Защото това, което мисля, че всички виждаме вече в България, за разлика от началото на 90-те години, или от 2000-2001 година е, че ако ти не можеш да защитиш обществено една политика, не може да я защитиш чрез обществото, тя не може да има реален ефект. И това е част от израстването на нашата демокрация, колкото и да е шумно, болезнено, неприятно за някои...

Водещ: Фармацевтичните гиганти на българския пазар родиха тезата, че видите ли, не лекарствата в България били скъпи, а усещането на хората, че лекарствата в България са скъпи, било това, което мотивирало хората да протестират. Така ли е, според вас?

Николай Младенов: Аз мисля, че ще се съгласим, че усещането за това, че животът в България е поскъпнал, е свързано с ниските доходи на хората, по това нямаме спор. Затова се връщам към другата тема, която започнахме, която за мен оттук нататък ще бъде водеща, не само за нашето правителство, но би трябвало да бъде водеща за цялото общество - какви мерки предприемаме, по какъв начин работим, така че да ускорим икономическото развитие на България, да ускорим икономическия растеж, защото само по този начин ще се създадат работни места, ще има повече спестявания, ще има повече доходи в населението, ще има по-високи доходи за всички. Това е дискусия, която започва на ниво ЕС, тя започва и в България, усеща се в обществото, че тя започва и е много важно правителството да излезе напред с ясни предложения, по които ние сме започнали работа, по какъв начин това ще се направи. Защото има много интересни инициативи, има инициативи, свързани с единния пазар на ЕС и как той да бъде отворен в посока на дигиталните технологии, което за България е много важно, защото там ние имаме доста интересна перспектива, която можем да реализираме. По какъв начин се премахват препятствията пред износа. По какъв начин държавата помага на български компании, понеже знам, че ще стигнем до Катар, водите разговора натам... По какъв начин държавата помага на български компании да достигнат до нови пазари, не само да привличат инвестиции в нашата страна, а да изнасят към нови пазари. За мен лично, това е основен момент. Защото видимо от всички анализи, с които разполагаме, българската икономика все повече се ориентира към експорт. Износът на страната ни расте, сега е въпроса по какъв начин ние го насърчаваме, помагаме и довеждаме до тези нови пазари, откъдето вече бизнесмените трябва да седнат и да постигнат своите договорености.

Водещ: Както казахте, няма как да не стигнем и до темата за Катар. Според вестниците днес, които са успели да хванат информацията, с която разполагат журналистите официално, това е последната причина да бъде поискана оставката на Вашия колега Трайчо Трайков. Този скандал се развихря от два дена в българските медии. Искам да Ви кажа малко предистория, да Ви запозная, защото кацнахте снощи. Стана ясно, че този провал на бизнес форума в Катар идва поради факта, че по някакъв начин катарският бизнес не е бил привлечен за участие на този форум и първите два дни изцяло информацията беше за това, че това е провал на външно министерство. Че ваши младши експерти са пращали покани до катарските фирми буквално в последния момент. Проучване на вестник „Капитал" от вчера показва, че дори нито един катарски журналист не е научил за този бизнес форум и общо взето, снощи като преглеждах форумите, хората се учудват защо си отива Трайчо Трайков, а не е поискана Вашата оставка. Обяснявам Ви ситуацията едно към едно, как изглежда в България. Какво се случи всъщност?

Николай Младенов: Първо, искам да се върна на тезата провал ли е или не посещението в Катар. Защото това, което мен много ме притеснява, особено в разговорите по медиите на тази тема е, че ние сме развили навика да очакваме в първите 15 секунди да се случи всичко и ако не се случи всичко хвърляме нещата, бягаме и обявяваме трагедия. Това, което за съжаление се случи в Катар беше, че форумът, представянето на различните сектори в България, който започна сутринта, наистина беше организиран за много кратко време по модел, по който в Европа се работи. Но този модел в страни като Катар явно не работи.

Водещ: От кого беше организиран форумът?

Николай Младенов: Беше организирано от Министерство на външните работи. Поканите бяха изпратени две седмици преди това на хората, бяха прозвънявани и т.н. От нас беше организирано, но първоначалната идея откъде тръгваме за това посещение беше съвсем различна. Първоначалната идея, която ние договорихме с катарската страна, беше да се организира представяне на българския бизнес в Експоцентъра там, точно на тези дати, защото имаше добро съчетание и на залите с други събития, да представи българският бизнес своята продукция, което изисква по-дълга организация и т.н. За съжаление, тази организация не се случи по начина, по който трябваше да се случи. Изпуснахме възможността за тези зали и тогава външно министерство пое компаниите, които бяха заявили желание да участват в това изложение и ги прехвърлихме реално в това, което искахме да направим като бизнес форум и посещението на премиера. Аз продължавам да твърдя, че това по никакъв начин не беше провал и съм сигурен, че това ще бъде разбрано от българското общество в следващите дни.

Водещ: Българското общество разбра, че Трайчо Трайков изнася реч на английски само пред български бизнесмени на българо-катарски форум.

Николай Младенов: Нека да не разглеждаме по този начин нещата. Защото в организацията на...

Водещ: Това са голите факти.

Николай Младенов: Това е нещо, извадено от контекст. Някой забеляза ли всичките срещи, забеляза ли българското общество всичките срещи, които имаха български компании с потенциални инвеститори там? В областта на недвижимите имоти, в областта на транспорта, в областта на инфраструктурата, в областта на туризма? Ние сега имаме вече реални проекти. Затова аз казвам, да не се опитваме това, което се случва в първите 15 минути, в първите 15 секунди да води до крайно заключение. Събитието продължи два дни. В резултат на това събитие, за първи път ние реално имаме постигната договореност за конкретни суми за инвестиции, в конкретни сектори. Конкретна договореност на пътя, по който тези инвестиции ще бъдат финализирани. И сега, най-важният въпрос е, българските компании, които се срещнаха със свои партньори там и катарските, които предстоят да дойдат, да определят кои проекти в тези три области, най-вече туризъм, инфраструктура и земеделие, ще бъдат водещи. Нека да не си представяме, че когато идваме от най-бедната страна в ЕС и отиваме при най-богатата страна в света в момента, която не ни познава, с която нямаме традиционни отношения и т.н....

Водещ: Както не ни познава, така шейхът на Катар се оказа обран на „Магурата" през 80-те години...

Николай Младенов: Нали не си представяте, че лесно ще се покажем, лесно ще се докажем, ако не сме системни. Пак се връщам на това, за да имаме успех в България като общество, за да имаме успех в бизнеса си, в каквото и да е, трябва да полагаме системни усилия. Затова аз продължавам да твърдя, и съм сигурен, че ще го видите през следващите месеци, че толкова много възможности ще се създадат от това посещение, колкото досега не е имало.

Водещ: Дано да е така.

Николай Младенов: Защото инвестиционните възможности, които съществуват в България, ако бъдат добре доказани, ако бъдат добре представени, тогава ще дойдат и средствата.

Водещ: За да не замазваме нещата, искам пак да Ви върна в началото на Вашето изказване. Имало е идея да се направи Експо, нещо като панаир на български фирми в Катар...

Николай Младенов: Точно така.

Водещ: ...Кой трябваше да движи тази идея и защо не стана идеята за Експо в Катар, кой носи отговорността?

Николай Младенов: Организацията за това трябваше да бъде на Агенцията за малки и средни предприятия. Различни са причините защо не се случи. Аз не искам да ги центрирам към един или към друг, защото съм сигурен, че всички искахме това да бъде резултат...

Водещ: Външно ли се занимаваше с организацията...

Николай Младенов: Не, Външно министерство пое организацията, в момента, в който стана ясно, че не може да има вече такова изложение.

Водещ: А доколкото става ясно, Трайчо Трайков е отказал неговото министерство да преведе пари, за да се организира такова Експо... Вярно ли е това? Питам Ви, защото трябва да разберем истината.

Николай Младенов: Истината е, че това беше първоначалната идея и тя не се случи по различни бюрократични причини в България - забавяне на едно, забавяне на друго и т.н. Това е резултатът. В крайна сметка обаче, важното е, че постигнахме целта си. Постигнахме целта България да се покаже в Катар по най-добрия начин, защото ако погледнете катарските медии, те по доста различен начин отразяват събитието и доста шумно го отразяват...

Водещ: Факт е, че така както го отразяват, така твърдят и пред „Капитал Daily", че не са знаели за българо-катарски бизнес форум.

Николай Младенов: Аз ви казвам какво пише на хартия. Вие като човек, който знаете колко е важно писаното слово, сам си давате сметка...

Водещ: Добре, като е толкова голям успеха на форума, защо Трайчо Трайков не получи орден от правителството, а вместо това си разписа оставка...

Николай Младенов: Недейте по този начин да имплицирате нещата... Работите с оставката и с отговорността на един министър за един сектор е цялостен, той никога не е свързан с конкретно събитие.

Водещ: Ще Ви кажа аз какво разбрах. Разбрах, че отговорност се е носила от Министерство на икономиката за този форум, организацията е била първоначално да се изгради Експо, в един момент нещата се провалят поради ред причини, и от икономиката се прехвърлят аварийно, на пожар, в Министерство на външните работи и вие трябва да спасявате положението. Правилно ли съм разбрал, това, което казахте?

Николай Младенов: В общи линии.
Водещ: Да, и в такъв случай, може да се направи извода, че господин Трайков за това си отива. Между другото, вчера на Вашето място беше Делян Добрев, неговият заместник. Току що Борисов е заявил в национален ефир, че Делян Добрев ще се справи много по-добре от Трайчо Трайков на този пост.

Николай Младенов: Нека да си дадем сметка, че Министерство на икономиката, енергетиката и туризма е изключително сложно министерство, с изключителна сложна администрация, която е свикнала да прави нещата по един начин. Сега, ние живеем в много по-динамичен свят, затова трябва да сме по-агресивни... Пак се връщам на темата с Катар. Ако ние не сме агресивни в това да представим България в чужбина, да водим българските компании, не да викаме - „Срам ме е да застана до българския бизнес, защото той бил такъв или иначе...".

Водещ: Аз оставям с впечатлението на моменти, че точно това правите, че Ви е срам от българския бизнес.

Николай Младенов: Не, мен не ме е срам от българския бизнес. Аз искам всеки път, където отида, да знам, че след мен, или след който и да е друг министър се появява един договор подписан, два договора се преговарят, три предстоят, за да има резултат. Това е работата.
 
Водещ: Как подбрахте тази делегация, която пътуваше във втория самолет...

Николай Младенов: Тя е била обявена първоначално за Експото от Агенцията за малки и средни предприятия...

Водещ: Тоест, от Икономиката?

Николай Младенов: ...и хората са заявявали интерес да се включат в нея. Ако имахме повече време може би щяхме да подберем и състава по по-различен начин, за да са представени различни сектори. Защото отсъстваха ключови сектори. Но тези хора, които дойдоха, дойдоха на базата на заявките, които са направили, че искат да участват.

Водещ: Те самите, към Икономиката?

Николай Младенов: Да.

Водещ: Вие искате да кажете, че ако Външно се занимаваше, тоест персонално Николай Младенов организираше това събитие....

Николай Младенов: Не, не искам да кажа това....

Водещ: ...щяхте да подберете по-добре българската бизнес делегация.

Николай Младенов: Ние като държава, нямаме механизъм, нямаме усещането да реагираме бързо и агресивно там, където имаме нужда бързо и агресивно да се реагира, за да подкрепим българския бизнес. Тепърва го създаваме този рефлекс. Тепърва ни се случват ситуации, в които ние трябва да доказваме пред обществото, пред самите себе си, че можем да действаме като други държави от ЕС. Имаме вече два примера такива, извън този. Има българска компания в една страна - в Украйна - със сериозни проблеми, свързани с рекет и т.н. Ние успяхме по начин, по който аз самият не вярвах, че ще успеем да покажем, че можем да застанем зад нея и да я защитим, на всички нива с европейски инструменти, с български инструменти, икономически, дипломатически и т.н. Подобни казуси все повече ще имаме. Пак казвам, за мен външната политика не е само думите, които казваш, а винаги трябва да има резултат. Ако сега, след посещението в Катар, имаме 100 милиона инвестиции в три сектора, няколко частни компании извън това споразумение започнат да работят заедно, не се издъним, а рискът да се издъним винаги съществува, инвестициите се разширят, увеличим броя на туристите, които идват на българското Черноморие, високо платени, там където имаме по-добри курорти, по-висока класа туризъм... Ако искате всеки ден пишете и слагайте моята снимка във вестниците и по телевизиите и наричайте това провал, аз ще съм доволен. Защото има и други държави, в които имаме намерението да направим същото, вече по доста по-различен начин.

Водещ: Ще се хвана за Вашите думи и за това, че българският бизнес трябва да бъде представен по един много агресивен начин от държавата. Ще Ви дам за пример и нашият общ приятел, господин Уорлик, който виждате, че въобще не се страхува и въобще не му пука, да излиза и да лобира за присъствието на американския бизнес, специално в България. Защото човекът с това се занимава. По какъв начин бяха подбирани тези хора, и Вие сега ми казвате, че това са хора, които сами са си подали заявки. Ама, извинявайте, Вие сте проамериканско настроен български политик, аз също смятам, че се числя към тази категория... Ама на снимките имаше хора, които са с отнети американски визи. Катар е проамериканска държава... Това не е ли дипломатически гаф, който би могла да допусне България в една такава крехка ситуация. Вие сам казвате, че Катар не ни познава много добре...

Николай Младенов: Не виждам къде правите връзката между дипломацията и това?

Водещ: Аз не искам да се изказвам персонално за хора, за да не ги обидя...

Николай Младенов: Това, което аз искам още веднъж да заявя и да бъда абсолютно ясен, ние не помагаме ли на българския бизнес да стига до пазари в чужбина, да открива нови работни места в България, да вдига икономиката на страната ни на крак, тогава ние не си вършим работата. Пак казвам, хората, които дойдоха на тази среща, бяха със заявки към Агенцията за малкия и среден бизнес... Не бяха подбрани по най-добрия начин...

Водещ: Не бяха представителна извадка на българския бизнес...

Николай Младенов: Връщам се на това, което казахте за Уорлик, то е валидно за всеки един чужд посланик в България. Аз мисля, че ние имаме две задачи. Първо, чрез нашите посолства и мисии в света, да привличаме чужди инвестиции в България, защото имаме нужда от тях. И втората ни задача е да помагаме на нашия бизнес да стига до нови пазари в чужбина. Това, което е важно в момента, например, е случващото се в Арабския свят в момента. Това е уникална възможност за България както икономическа, така и политическа. Защото, когато се разместват пластовете в едно общество, когато отпадат дългосрочни споразумения между компании, дългосрочни споразумения между правителства и се нагласят по нов начин, ако ти не си част от този процес сега, а се сетиш след няколко години, то ще се окаже, че вече всичко е договорено.

Водещ: В този ред на мисли, полезно ли беше пътуването до Тунис, защото и там имаше много организационни неуредици.

Николай Младенов: Изключително полезно, аз си тръгнах по-рано, защото трябваше да бъда в Брюксел, така че бях само първите няколко часа от посещението. Беше изключително полезно по две причини. Ние сега разполагаме с реален инструмент, който ни помага да установим контакти с новия Тунис, това е подкрепата, която дадохме за Училището за политика, където новоизбрани депутати от тунизийския парламент, се обучават, където има български лектори, холандски лектори, финландски лектори, тунизийски и т.н., където говорят за конституционни реформи, говорят как да си организират държавата. Това е реален инструмент, който на нас ни позволява, като държава, да познаваме тези хора. Предстои ни друго нещо. Предстои ни в най-скоро време да възстановим една практика, добре забравена от миналото, от далечното минало - това е програмата за стипендии за чуждестранни студенти да учат в България.

Водещ: Както навремето идваха тук от целия Арабски свят.

Николай Младенов: Без да слагам идеологически оттенък на тази тема, като отидеш в една държава, като Йемен в момента, по официални данни има 2000 йеменци, които са завършили в България. Един от вероятните кандидати за президент говори прекрасен български, завършил е Софийския университет 1994 година, има лекари, адвокати и т.н. Това е капитал, който капитал 20 години България не е използвала. Това, което аз искам, е не само да използваме този капитал, но и да създадем механизъм, с който в бъдеще той да продължи да се повтаря. Защото, за съжаление като отидеш в Йемен и като те видят и ти кажат - а, ти си от България, започват да ти говорят на „другарю". Те познават онази страна.

Водещ: Или да те питат за Тодор Живков сигурно?

Николай Младенов: Да, те са прекъснали връзката много отдавна. Затова имаме конкретни идеи в тази посока. Пак се връщам на това, което казах в началото. Не можем да живеем в общество, което очаква в първите 15 секунди, 15 минути, да получи отговор на всичко как ще изглежда оттук нататък. Светът около нас се променя постоянно, много е динамичен. Време е ние самите в България да си дадем сметка, че ако ние не сме по-динамични, по-агресивни, ще изпаднем от влака, ще останем встрани от основното движение, пак ще гледаме другите и ще казваме - вижте те там какво правят...

Водещ: За да приключим случая с Катар, господин Трайков още в Катар ли разбра, че това е последната му изява, че тази реч на английски пред българските бизнесмени, е последната му изява като министър?

Николай Младенов: Не знам, не мога да кажа.

Водещ: Не е Ваша работа. Вие ни казвате, че всъщност цялата бизнес делегация е била селектирана от въпросната агенция за икономическо развитие...

Николай Младенов: Делегацията беше правена за изложение с подаване на заявление - искам да участвам в това изложение. Оттам започнахме, за съжаление моя грешка може би беше, че много настоявах да се случи това събитие, защото това беше възможност... Сега пак имаме договорка за Експо в Катар, но този път искам да уверя абсолютно всички, че няма да позволя на никой да ми се меси как да го направя...

Водещ: И най-добре е да си селектирате бизнес делегацията, за да сте сигурен, че...

Николай Младенов: Ще бъде направено по начин, по който реално да се представят българските продукти и българските стоки. Защото наред с изключителното добро отношение, което имат към нашата страна там, съществува и непознаването на нашата страна, за съжаление. В някои среди тя е позната с тези инциденти, за които говори и премиерът в миналото. Но да се промени това, изисква огромно усилие. Предният път, когато бях в Катар, срещата ми с емира се отложи с един ден, трябваше да остана да изчакам. Сутринта във вестника разбрах защо. Защото предният ден бяха подписали 700 милиона инвестиции с... една гръцка банка, която купила една златна мина за не знам си колко стотици милиона, милиарда и т.н. На другия ден отидох на среща при емира и накрая на срещата му казах: „Ваше превъзходителство, вчера Вие постигнахте договори за еди-колко си стотици милиони за Гърция. Търговията между нашите две страни, износът на България към Катар е около 200 хиляди. Казах - аз искам това да го обърнем. Той ме потупа по рамото и каза: „Млади човече, за да се случи това, което вчера подписахме в Гърция, техните хора бяха денонощно пред вратата ни, работиха 24 час, за да можем да го направим." Ако ние очакваме, че ще кацнем и в рамките на един ден нещо ще направим... не е сериозно отношение.

Водещ: Една пикантерия, която тук беше в интернет много обсъждана е това, че емирът се появил по джапанки на срещата...

Николай Младенов: Не, моля ви се, недейте...

Водещ: Това пикантерия ли е, или това си е нормална...

Николай Младенов: Недейте, моля ви се.

Водещ: Добре, отказвам се. Второ, дадохте интервю за Ал Джазира и доколкото аз разбрах за още един канал...

Николай Младенов: За три канала.

Водещ: За три канала, за Ал Джазира и на арабски и английски. Какво Ви питаха, какво им отговорихте? Какъв беше акцентът там, какво се интересуваха? Като европейски политик ли Ви приемаха, или като български?

Николай Младенов: Със CNBC разговорът беше икономически, за икономическите възможности, които България предоставя. В Ал Джазира на английски и Ал Джазира на арабския, имах един час интервю, което беше посветено изцяло на това, което се случва в Сирия. Ситуацията там, имайки предвид, че се навършва една година от събитията...

Водещ: Опасявам се, че сте бил по-интересен с това, че представлявате ЕС, а не толкова България...

Николай Младенов: .. и с това, че както Ал Джазира обявиха, България е сред най-активните страни в Европа, в момента, даже бих казал, че може би най-активната, по отношение на политиката на ЕС към Сирия. За нас като страна, това е много важно, защото ние имаме голяма сирийска общност в България, голяма българска общност в Сирия. Имаме традиционно много добри отношения с това общество и мисля, че за всички нас ситуацията там сега- както разбирам, че и днес парламента иска да излезе с декларация по този повод, десет хиляди убити в рамките на една година, -.е недопустимо.

Водещ: Това го заявихте в арабския канал?

Николай Младенов: Абсолютно, категорично...

Водещ: Защото Катар беше един от спонсорите на...Арабската пролет, ако мога да го кажа.

Николай Младенов: Ние с Катар работим изключително близко, както и с други страни в Арабската лига, и с другите страни в Европа, особено сега, за а се намери изход от блокажа, който има в Съвета за сигурност по отношение на резолюциите за Сирия. Защото всички искаме да видим мирно излизане от кризата в Сирия, но трябва да видим изхода на тази криза. Изходът трябва да бъде в прекратяване на насилието и преход, който да позволи на обществото да се успокои. Иначе, ако продължи в сегашния вариант ескалацията, много рискуваме да видим  дългосрочни последствия от типа на югославската криза...

Водещ: Благодаря за това интервю, бяхте достатъчно изчерпателен по темата. Това, което стана ясно е, че форумът в Катар е трябвало да бъде предварително направен и реализиран от българското правителство като Експо център, идеята се е провалила, изцяло отговорността е на Министерството на икономиката, зле подбран състав на бизнес делегацията. Това, което външният министър Николай Младенов заяви в това студио, че той повече няма да позволи това да се случва и изцяло под негов контрол ще бъде външната политика на страната и лобирането за българския бизнес. Включително, той си призна и това, че българските политици трябва смело да застават до бизнеса, когато той атакува чуждестранните пазари. Фактът е такъв - двама министри си отидоха снощи от кабинета на Борисов.


 

Този сайт използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на сайта.

Приемане Отказ Повече информация