Дипломатически представителства

Австралия и Океания

Азия

Африка

Европа

Северна Америка

Южна Америка

Присъединяване на Република Хърватия към Еврозоната на 01.01.2023 г.

30 Декември 2022

От 01 януари 2023 г.  Република Хърватия въвежда еврото като своя национална валута. Това от своя страна е свързано и със съответно адаптиране на софтуера на банките, магазинната мрежа, ресторантите, хотелите и др. До полунощ на 31 декември 2022 г. всички плащания следва да се извършват в куни, а непосредствено след това – в евро, с възможност за плащания в брой и в куни до 15 януари 2023 г.

В тази връзка, българските граждани пътуващи към страната, следва да имат предвид, че:

- От 01.01.2023 г. започва събирането на пътните такси в страната в евро, като всички тол станции са приспособени да използват новата валута. При преобразуването на цените на пътните такси операторът на Хърватските магистрали (HAC) ще закръгля сумите до един знак след десетичната запетая, до по-малка сума. HAC информира потребителите, че до полунощ на 14 януари пътните такси могат да се плащат както в куни, така и в евро, а от 15 януари само в евро;

- По данни от Министерството на финансите се очаква до 15 януари всички 4000 банкомата да бъдат адаптирани и работещи с новата валута, като задължението за показване на цените в двете валути (куни и евро) ще продължи до края на 2023 г.  През цялата 2023 г. гражданите ще могат да сменят куни в евро във финансовите институции, а след това в Хърватската народна банка. Банкноти ще може да се обменят без времево ограничение, а монети - само през следващите три години.

- За подпомагане на гражданите лесно да конвертират куни в евро и обратно е създадено мобилното приложение EuroHR, с калкулатор за конвертиране, което е достъпно на линк: https://euro.hr/eurohr-aplikacija-za -preracunavanje-kuna- u-eure/.

 

При необходимост от съдействие, българските граждани в Република Хърватия, могат да се обръщат към българското дипломатическо представителство в гр. Загреб, на следните телефонни номера: +385 1 46 46 609; +385 1 46 46 631; 385 1 46 46 640, както и на дежурен телефон в извънработно време: +385 984 69 808. Молби за съдействие може да се изпращат и на имейл адреса на мисията ни: [email protected] .

Сигнали и молби за съдействие при бедствени ситуации на български граждани се приемат денонощно и на телефонните линии на Дирекция "Ситуационен център": +359 2 948 24 04; +359 2 971 38 56 или имейл: [email protected].

Препоръчваме на българските граждани, при пътувания в чужбина, да се възползват от възможността да се регистрират в рубриката "Пътувам за…” на следния адрес: https://mfa.bg/bg/embassyinfo

Вижте още съобщения от:

Този сайт използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на сайта.

Приемане Отказ Повече информация