Амбицията за климатична неутралност на ЕС не трябва да пречи на икономическото и социално развитие
10 Декември 2019 НовиниБългария подкрепя общата цел за климатична неутралност на ЕС до 2050 г., но амбицията на политиките по климата не бива да са пречка за социалното и икономическо развитие. Особеностите на всяка държава-членка, както и правото й сама да определя енергийния си микс, трябва да бъдат отчитани. Водещи следва да бъдат принципите за технологична неутралност, солидарност и осигуряване на справедлив социален и икономически преход, включително чрез финансиране на европейско ниво.
Тази позиция представи днес заместник-министър Петко Дойков, който участва в редовното заседание на Съвета „Общи въпроси“ в Брюксел. Съветът завърши подготовката на предстоящия Европейски съвет, който ще бъде посветен на темите изменението на климата, Многогодишната финансова рамка 2021-2027, отношенията ЕС-Африка, идеята за Конференцията за бъдещето на Европа.
Европейският съвет ще финализира насоките с оглед приемането на дългосрочната стратегия на ЕС за изменението на климата, чиято цел ще бъде поемане на ангажимент за постигане на климатична неутралност до 2050 г. и да очертае задвижващата рамка, позволяваща реализирането на тази цел.
Настояваме за ясен и адекватен ангажимент на европейско ниво към държавите-членки с БВП по-ниско от средното за ЕС и към регионите и групите, които ще понесат най-голямата тежест от прехода към климатична неутралност, заяви в изказването си зам.-министър Дойков. Той подчерта, че в страни като България, в чийто енергиен микс въглищата заемат висок дял, този преход ще изисква значителни инвестиции и активни мерки в социалната сфера. Предстоящото предложение на ЕК за специален фонд в подкрепа на прехода трябва да включва детайлни оценки на въздействието и на инвестициите, необходими в различните региони. Средствата за този фонд не бива да идват за сметка на допълнителни съкращения на останалите европейски фондове, категоричен бе българският представител.
В подготовка за дебата на лидерите Съветът „Общи въпроси“ проведе първа дискусия на министерско ниво по ревизираната Преговорна кутия по МФР с включени цифри, представена от Финландското председателство в началото на декември. България оценява предложената Преговорна кутия като недостатъчно добра основа за постигане на балансирано споразумение. За нас е неприемливо намаляване на общото ниво на разходите спрямо предложението на ЕК до 1.07 % от БНД на ЕС27. Финансирането на новите приоритети не следва да бъде за сметка на традиционните политики – Кохезионна и Обща селскостопанска.
От самото начало на преговорите по МФР България е сред държавите-членки, които последователно подкрепят необходимостта от амбициозен бюджет. За да можем да отговорим на множеството предизвикателства, пред които сме изправени, общият размер на следващата финансова рамка трябва да бъде поне 1,114 % от Брутния национален доход, каквото е предложението на ЕК, заяви зам.-министър Петко Дойков. Той отбеляза, че предложението по отношение на Кохезионната политика е силно разочароващо. За пореден път настояваме, че най-бедните региони в ЕС се нуждаят от допълнителна подкрепа, категоричен бе той. Предложеното ниво от 50 % национално съфинансиране за извеждането от експлоатация на затворените реактори от АЕЦ „Козлодуй“ е твърде високо и ще доведе до затруднения в изпълнението на програмата. Що се отнася до приходната част на бюджета, подкрепяме запазването на настоящата система на събиране и прехвърляне на традиционните собствени ресурси.
Съветът проведе второ изслушване в съответствие с член 7, параграф 1 от ДЕС относно спазването на принципите на правовата държава в Унгария. ЕК представи кратка информация относно актуалното състояние на процедурите по член 7, параграф 1 от ДЕС относно принципите на правовата държава в Полша. Настоящото Финландско председателство и предстоящото Хърватско председателство предстиха пътната карта за Европейския семестър за 2020 г. В точка „Разни“ ЕК информира относно намеренията си по отношение на политиката на разширяване.