Дипломатически представителства

Австралия и Океания

Азия

Африка

Европа

Северна Америка

Южна Америка

Кристиан Вигенин: Убеден съм, че в следващите месеци ще видим повече конкретни резултати и прогрес

23 Януари 2014 Изказвания и интервюта

Разговор с външния министър в предаването „Здравей България”, Нова телевизия, 23.01.2014 г.

Водеща: Добро утро. Добре дошъл на министъра на външните работи Кристиан Вигенин. Здравейте.

Водещ: Здравейте. Добро утро.

Кристиан Вигенин:Добро утро.

Водещ: Докладът е основна водеща тема. Има по печата най-различни интерпретации от „България търпи пълен провал в битката с корупцията и мафията” до заглавие „ЕК: вярваме ви”. Обаче британският посланик много остро се е изказал и направо казал, е Румъния е по-добре.

Водеща: Ще позволите ли да започнем с цитат от британския посланик. Всъщност единственият чужд посланик, който вчера реагира, наред, разбира се, с българските институции. Той каза така „Румъния определено се справя много по-добре от България”. Включително изказва загриженост за това, че може да не продължим да се движим в пакет, а да останем от последните най-последни. Според него България рискува, според британския посланик Джонатан Алън, „България рискува да остане настрана, ако румънският напредък продължи” и някакво лично впечатление, чел го е човекът докладът. „Докладът на ЕК е депресиращо четиво. Няколко малки стъпки напред, големи стъпки назад”. Съгласен ли сте с това?

Кристиан Вигенин: Това го възприемам като лично мнение на британския посланик. Не посланиците оценяват напредъка на България и бих казал, че ако българският посланик в Лондон реши да сравнява Великобритания с други страни, няма да погледна аз като министър с добро око на това.

Водеща: Сравнява ги, защото те са сравними в рамките на един пакет, с който сме наблюдавани.

Кристиан Вигенин: Пак казвам, напредъкът на България се оценява не от посланици, оценява се от Европейската комисия.

Водеща: Няма да Получи орден „Стара планина” този посланик, усещам от сега.

Кристиан Вигенин: Европейската комисия ясно е казала какви са критиките, какви са препоръките и мисля, че е неудачно да се правят сравнения между България и Румъния, тъй като най-малкото трябва да имаме предвид, че докладът за Румъния отразява последната година, докладът за България отразява година и половина.

Водеща: Не сте съгласен, не ви харесва тази интерпретация и това лично мнение?

Кристиан Вигенин: Аз смятам, че излизам от дискусията какво точно е казано. Казвам, че по принцип посланиците биха могли да имат лично мнение, но не мисля, че те трябва да оценяват напредъка на България.

Водещ: Министърът трябва да го скастри, вашият колега, най-общо казано.

Кристиан Вигенин: Мисля, че темата я приключихме. Достатъчно ясно казах.

Водеща: Вие депресирахте ли се, след като прочетохте доклада?

Кристиан Вигенин: Няма как да се депресирам, защото очакванията, познавайки добре начина, по който Европейската комисия оценява напредъка, не бяха високи. Ние добре знаем какво не е свършено и какво е свършено и не случайно седмици наред във въпросите, които ни бяха задавани и на мен и на други колеги ясно казахме, че няма как този доклад да бъде положителен. Причините са обективни и ако трябва да навлезем в по-голяма конкретика от юли 2012 години до сега вярно комисията оценява напредък в някои сфери, но като цяло наистина не беше свършено кой знае колко. Последните месеци от управлението на ГЕРБ бяха изключително слаби, ако погледнем и оценката за тези 8 месеца на практика...

Водещ: Назначенията в съдебната система, скандалите, Гугушева и т.н.

Водеща: Засягат ГЕРБ.

Кристиан Вигенин: Те засягат ГЕРБ. Факт е, че началото на нашето правителство също е оценено подобаващо с други назначения, които бяха... Но...

Водещ: Тука сега отваряме скоба. Преди но-то, после но-то. Важната скоба е как прочетохте тази част със загубеното доверие при назначението за шеф на ДАНС. Как я прочетохте?

Кристиан Вигенин: Това също не е нещо ново, защото тази тема беше част от дискусиите ни още в периода около и непосредствено след това назначение.

Водеща:С кого дискусиите ви? С представители на Европейската комисия или?

Кристиан Вигенин: С партньорите по принцип, защото когато се правят такива сериозни промени, законодателството, когато се правят важни назначения, но преди всичко, когато се правят законодателни промени.

Водеща: Да, ама вие се обидихте на френския и германския посланик тогава, когато казаха това, което казва сега на дипломатичен език Европейската комисия.

Кристиан Вигенин: Това са ваши интерпретации.

Водеща: Реагирахте, казахте, че нямат право да се намесват във вътрешната политика, лишихте единият от тях от орден.

Кристиан Вигенин: Първо никой не е абониран за ордени, за да говорите, че е лишен, първо. Второ, интерпретацията в момента не е точна, защото вие ме питате за едно конкретно назначение и за назначенията в съдебната система по принцип, също нещо, което е и в препоръките. В тази връзка съвсем различен е контекстът, в който тогава коментирахме изявленията на посланиците. Те не бяха свързани само и единствено с този въпрос, но понеже питате конкретно. Да, за разлика от други правителства в последните години, които тръгваха с високо доверие, оценени в докладите, помните първите доклади на управлението на ГЕРБ, как се говореше за устрем за реформи, една красива дума, после полека лека с всеки следващ доклад тонът спадаше, мисля, че ние имаме шанса да направим обратното. Факт е, че тръгнахме с ниско доверие по отношение на разбирането на европейските институции за продължаването на реформите, конкретно в сферата на правосъдието и вътрешния ред, но ако четем доклада извън чисто политическите интерпретации, които се правят, включително и в заглавията на медиите, трябва да кажем, че положителни оценки могат да се видят именно за последния период, но разбирате, че за 6 месеца няма как да се постигне голям...

Водещ: Политическа воля няма, коментатори акцентират, че дори като словосъчетание е изчезнало. Проблем ли е това?

Кристиан Вигенин: Аз смятам, че фактът, че това отсъства, не означава, че такава воля не присъства. Вероятно самата Европейска комисия си е направила извода, че това е субективна оценка, защото и за управлението на ГЕРБ се говореше за силна политическа воля, ако си спомняте. Накрая тази силна политическа воля и устремът за реформа стигнаха до положение, в което получихме и този доклад, който оценява и последните месеци на управлението на ГЕРБ.

Водеща: Този доклад в проценти каква е вината на ГЕРБ, защото вие поставихте въпроса за ГЕРБ и връщате към началото, каква е отговорността айде да не е вината, но политическата отговорност на двете основни политически сили в проценти?

Кристиан Вигенин: Не бих говорил за проценти. Вчера достатъчно ясно и говорителят на Европейската комисия заяви, че не се оценяват едно или друго правителство или една или друга страна, оценяват се реформите в една определена сфера, правят се препоръки и задача на всеки един от нас, разбира се, отговорността на управляващите е много по-голяма, но на всеки от нас е да отговорим на очакванията и на препоръките.

Водеща: Липсата на репликата „Наличие на политическа воля” притеснява ли ви?

Кристиан Вигенин: Искам да подчертая тука, че така една от важните препоръки е да се търси консенсус по отношение на реформите и достатъчно широка дискусия, когато се правят промени в законодателството и последващите стъпки, което да гарантира прозрачността на процесите. Мисля, че това е ключов въпрос - прозрачност и консенсус по реформите. Това е нещо, което често отсъстваше в последните години, но сега особено смятам, че този доклад, доколкото той покрива три правителства, два парламента, два Висши съдебни съвета, показва, че проблемът не е на една или друга партия, на едно или друго правителство, а проблемът е в начина на функциониране на институциите, на подхода към реформите.

Водещ: И кадрите.

Кристиан Вигенин: Сигурно и в кадрите, да, защото и там възникнаха проблеми, които са оценени тук. Сигурен съм, че впечатление се създаде в един момент, че България просто не може да извади достатъчно чисти кадри, около които да няма съмнения, не само калинки.

Водещ: (..) и за главен съдебен инспектор (..) състезателност при наличие на един човек също мисля, че получи своята оценка и тя не е позитивна.

Кристиан Вигенин: Това също е въпрос, който може да се коментира. В никакъв случай не искам аз да се намесвам в работата на други институции, но много е важно като говорим за консенсус, защото и при това назначение е нужна много широка подкрепа, знаете, в парламента, но вероятно начинът, по който се постига този консенсус също има значение, защото се създаде впечатление за едва ли не някакви задкулисни договорки между основните политически сили. Тука е въпросът за прозрачността. Имаме нужда от прозрачност.

Водеща: И прозрачно ли беше малко преди Коледа?

Кристиан Вигенин: А състезателност, да, това също е важен елемент, но и самата състезателност също не бива да бъде и фалшива, защото пак казвам, това е един процес, който ще отнеме време, не трябва да създаваме впечатлението, че, как да кажа, представяме или маркираме някаква състезателност, прозрачност. Трябва действително да покажем, че това е така, защото...

Водеща: Направете я истинска. От вас зависи да е истинска тая прозрачност, а не фалшива.

Кристиан Вигенин: Няма как, точно така, няма как да заблудим Европейската комисия, ако не сме достатъчно искрени в тези неща, но искам да кажа, че моята оценка лична, гледайки към начина, по който функционира правителството и амбициите, които има, аз съм убеден, че в следващите месеци ние ще видим наистина повече конкретни резултати и повече прогрес, независимо от липсата на високо доверие в момента, така че в перспектива давайки тези конкретни резултати и уверение, че работим активно по препоръките на Европейската комисия.

Водещ: Да бъдем оценени добре.

Кристиан Вигенин: Ние да бъдем оценени и да минем към следващия етап, в който можем да мислим вече и за поетапно приключване на този ...

Водещ: Сега блиц, ако може, по няколко други въпроса.

Водеща: Преди да приключим обаче, преди да приключим темата с доклада на Европейската комисия, подкрепяте ли намерението, изказано вчера мисля, че от Илияна Йотова така както има наблюдение по тези сектори в България и Румъния да има и в останалите страни-членки.

Водещ: Въобще поставя се под съмнение полезността и на самия механизъм.

Кристиан Вигенин: Механизмът сам по себе си свърши своята работа от гледна точка на това, че все пак поставя рамката, не толкова като оценка какво е свършено, а какво следва да се направи оттук нататък и винаги се превръща в известна, как да кажа, пътна карта за това какво предстои. Смятам обаче, че в някакъв момент може да помислим за следващите стъпки как приключваме този механизъм, какви са конкретните цели, които би следвало в следващия период да се постигнат, така че България и Румъния да излязат от този механизъм, който беше предвиден като временен механизъм.

Водещ: Добре. Блиц въпроси, защото времето много напредна.

Кристиан Вигенин: Разбирам, но само исках да ви кажа, че идеята за общоевропейски механизъм тя не е наша, тя беше представена преди време от няколко страни-членки, по нея се дискутира, механизмът, който се обсъжда не е в такава дълбочина и обхват, но това би бил, от моя гледна точка, елегантен начин България и Румъния да преминат от този механизъм към един общоевропейски.

Водеща: Само да ви попитам какво направихте с онази подписка от 1700 подписа, която са ви връчили наши сънародници в Лондон, имали сте среща на 16 януари и там са ви питали за Пеевски. Казвате „назначаването на Пеевски беше гигантска грешка, взета по един непрозрачен начин, от което не е ясно как и кога ще се възстановим”. Ваши думи ли са това? Какво направихте с тия подписи? Не са ли ви ги внесоха? Вчера се появи включително и видеоматериали от вашата среща.

Кристиан Вигенин: Да, аз тази подписка е на бюрото ми. Тъй като обаче се прибрах в петък, в понеделник заминах за Брюксел, след това бях в Черна гора все още не са направени следващите стъпки. Смятам това писмо, тъй като то е подписка, което е оформено като писмо, да бъде регистрирано, тъй като не може просто...

Водещ: Къде?

Кристиан Вигенин: Да го приемам като... Логично е да бъде регистрирано в Министерство на външните работи, тъй като е предадено на мен.

Водещ: Депутати самодейци ще ни скарат с Китай. Видяхме вашата остра реакция за Страхил Ангелов и неговите отношения с режима на Башар Асад. Има ли опасност и чака ли някаква остра реакция от Китай заради това, че четирма наши депутати от всички партии са ходили в Тайван на разноски на домакините. Екзотично тържество, не тържество, а пътуване по време на ваканцията.

Водеща: Било частно посещение.

Водещ: Има ли реакция от Китай?

Кристиан Вигенин: Не очаквам реакция от Китай, тъй като България е достатъчно последователна в своята позиция по отношение на този въпрос. Ние подкрепяме единен Китай, така че не очаквам това посещение да има някакви последствия за отношенията между България и Китай, които се развиват много активно впрочем в последните месеци.

Водеща: И премиер и президент ходиха там. Много важно е да разберем каква е позицията на българското правителство, изречена от външния министър за ситуацията в Украйна.

Водещ: За Украйна след убитите вече там.

Кристиан Вигенин: Още вчера Министерство на външните работи излезе с позиция, която доразвива общата позиция, която външните министри приехме в понеделник. Ние изразяваме сериозна загриженост, настояваме за пълно и обективно разследване на смъртните случаи вчера и призоваваме към сдържаност, но заедно с това и призоваваме правителството да гарантира правата на гражданите да протестират, нещо което беше значително ограничено със законите, които по един непрозрачен начин...

Водеща: Разказвали сме за това. Прави ли (..)

Кристиан Вигенин: Това не е работа, която трябва да коментира българското правителство.

Водещ: Последен въпрос. След малко ще говорим за подслушване, следене и т.н.

Водеща: Люба Кулезич ще бъде в студиото.

Водещ: Румен Петков тук говорейки за АБВ и т.н., няма да отваряме сега тази тема, каза, че има информация за следене и че дори министри освен бизнесмени и политици и магистрати, дори министри трябва да Бъдат внимателни и да си зададат въпроса дали не са подслушвани, следени и филмирани някъде. Имате ли информация министрите да са притеснени.

Водеща: За частно следене и подслушване става въпрос, не по регламентите на закона.

Водещ: От подобно нещо, от подобна структура, която ги следи и записва.

Кристиан Вигенин: Ако има такива сигнали смятам, че трябва да отидат там където им е мястото и да се проучи въпросът.

Водещ: Има ли тревога сред министрите? Говорили ли сте за това някой да е следен, подслушван, записван?

Кристиан Вигенин: Не сме коментирали. Вероятно за тревога чак не можем да говорим, защото едва Ли нещо от дейността ни може да бъде проблем във връзка с подобно филмиране.

Водеща: Тревога, че се влиза в личното ви пространство да ви подслушва, а не какво ще излезе от това подслушване. Това е проблемът, това е темата.

Кристиан Вигенин: Аз не мога да подозирам, нямам информация и аз лично нямам някакви съмнения, че някой по някакви причини следи моята дейност, нито с колегите сме коментирали това, но тъй като дискусията показа, че е доста лесен достъпът до такава техника мисля си, че трябва да бъдат взети необходимите мерки не заради министрите, а по принцип заради гражданите, защото това е противозаконна практика, която ограничава правата на гражданите.

Водещ: Благодарим ви.

Този сайт използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на сайта.

Приемане Отказ Повече информация