Дипломатически представителства

Австралия и Океания

Азия

Африка

Европа

Северна Америка

Южна Америка

Кипър, Никозия, Посолство на Република България

Закон за изменение и допълнение на Закона за българските лични документи

01 Август 2019 Новини

УВАЖАЕМИ СЪНАРОДНИЦИ,

 

Информираме Ви, че от 23.07.2019 г. се въвеждат следните промени, от които, ако желаете, можете да се възползвате:

  1. Въвежда се възможност български личен документ да бъде получен лично чрез използване на лицензиран доставчик на пощенска или куриерска услуга. Получаването по този начин може да бъде осъществено, когато са изпълнени едновременно следните условия :

1.1. заявлението за издаване на български личен документ е подадено лично в дипломатическо или консулско представителство на Република България в чужбина, което предлага тази услуга;

1.2. при подаването на заявлението е посочен адрес за получаване на новия документ на територията на държава, в която Република България има дипломатическо или консулско представителство или няма дипломатическо или консулско представителство, но има дипломатически отношения и е назначила акредитиран посланик;

1.3. разходите за изпращане на новия документ от съответното дипломатическо или консулско представителство на Република България в чужбина до заявения адрес, както и за връщането в дипломатическото или консулското представителство на подписан документ за получаването му са били платени при подаването на заявлението.

Лицата, на които се издават българските лични документи, не може да претендират обезщетение за вреди от държавните органи, компетентни за издаването и връчването, настъпили в резултат на изгубване или повреждане на българския личен документ, ако изгубването или повреждането му е настъпило след предаването му на лицензиран доставчик на пощенска или куриерска услуга за получаване по гореописания ред.

Обръщаме внимание, че получаването на български лични документи по този начин може да бъде осъществено само когато са изпълнени едновременно условията на чл. 17, ал.7 от ЗБЛД ( описани в т.1.1-1.3.).

Също така, следва да се използват само лицензирани доставчици на пощенска или куриерска услуга, с цел спазване на изискванията за сигурност на пратките.

За изпращане на новия документ следва да се приема само предплатена услуга.

В тази връзка, препоръчваме да се използват съществуващите възможности за изпращане на предплатена пратка с номер за проследяване, каквито предлагат например DHL, Fedex, и др.

  1. Създава се нова възможност за подаване на заявления за подмяна на български лични документи чрез автоматизираната информационна система за електронни услуги на Министерството на външните работи. Наред с опцията за използване на квалифициран електронен подпис, заявителят ще може да подаде заявление в електронен формат и без да използва такъв подпис, като към заявлението прикачи копие на валидния документ, чиято подмяна желае. Получаването на готовия документ е само лично, като връчването се извършва само след като самоличността на получателя бъде установена еднозначно и документът, чиято подмяна се иска, бъде върнат.

Съгласно Заключителните разпоредби на нормативния акт промяната влиза в сила от 1 октомври 2020 г.

  1. 3. Намаляват се двойно сроковете за издаване на български лични документи при подадено в чужбина заявление, а именно 45 дни за обикновена услуга и 30 дни за бърза услуга.
  2. Въвежда се срок на валидност на паспортите от 10 години, като същевременно се запазва и възможността за издаване на паспорт с 5-годишна валидност. На лицата до 18-годишна възраст се издават паспорти със срок на валидност 5 години.

Съгласно Заключителните разпоредби на нормативния акт Министерството на вътрешните работи създава организационни условия и осигурява необходимите технически и програмни средства за издаването на паспорти със срок на валидност 10 години, не по-късно от 1 януари 2021 г.

  1. Към заявлението за издаване на лична карта се прилага удостоверителен документ за раждане, в случай че заявителят не притежава валиден документ за самоличност, с който да се идентифицира – при издаване на първа лична карта.

Към заявлението за издаване на паспорт или заместващ го документ се прилага удостоверителен документ за раждане на лица под 18 години, в случай че заявителят не притежава валиден документ за самоличност, с който да се идентифицира.

            

 

 

 

Този сайт използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на сайта.

Приемане Отказ Повече информация