Гражданско състояние
- РЕГИСТРИРАНЕ В РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ НА ДЕЦА РОДЕНИ В ИСПАНИЯ, ВЪЗ ОСНОВА НА ДОКУМЕНТИ, ИЗДАДЕНИ ОТ ИСПАНСКИТЕ ОРГАНИ
Според Закона за гражданската регистрация, новороденото се регистрира в България в общината по адресната регистрация на майката. Ако тя е чужденка – по адресната регистрация на бащата. Дете, родено в чужбина, трябва да бъде регистрирано в България в срок до шест месеца от датата раждането.
Необходимият документ за регистрация е Удостоверението за раждане (Certificado de nacimiento), издадено от испанския орган. Препоръчва се изискването на многоезично извлечение от акта за раждане (Formula A), което не е необходимо да се превежда на български език. В случай, че удостоверението за раждане не е многоезично, документът трябва да бъде преведен на български език. Това може да бъде направено в България от лицензирана фирма или от някой от заклетите преводачи, регистрирани към Посолството на България в Мадрид. В този случай, подписът на преводача трябва да се завери в Консулската служба на Посолството в Мадрид.
Регистрирането може да се извърши по следните начини:
- Чрез упълномощено от родителите лице в България, като пълномощното се заверява от Консулската служба на Посолството.
- По служебен път чрез посолството.
За целта родителите представят следните документи:
- заявление по образец (от раздел „БЛАНКИ И ФОРМУЛЯРИ“);
- многоезичен оригинал и копие на акта за раждане на детето. (В случай, че не е многоезичен, трябва да бъде придружен с превод на български език, направен предварително от един от преводачите, регистрирани към посолството);
- оригинали и по две копия на документите за самоличност на родителите.
Всички документи могат да бъдат представени в консулската служба само от единия родител.
Документите се изпращат по служебен път с дипломатическа поща до съответната община в България. Оригиналът на българското удостоверение за раждане се получава от родителите лично в общината или от упълномощено от тях лице. За улеснение, родителите могат да поискат електронен дубликат на удостоверението за раждане от консулската служба, с което да подадат документи за паспорт на детето. Образец на заявлението за издаване на дубликат може да намерите в раздел „БЛАНКИ И ФОРМУЛЯРИ“.
ВАЖНО! Според испанския закон новороденото се записва със собствено име (без презиме) и две фамилии – на майката и на бащата. Много често по този начин се записват и родените в Испания деца на български граждани. В тези случаи, при желание на родителите, Консулската служба издава сертификат за формиране на имената съгласно българското законодателство.
Регистрацията по служебен път отнема около 3 месеца, а в някои случаи и повече.
- РЕГИСТРИРАНЕ В БЪЛГАРИЯ НА БРАК, СКЛЮЧЕН В ИСПАНИЯ
При сключване на брак извън пределите на Република България, за българските граждани е задължително да регистрират брака си в Република България, в рамките на 6 месеца от датата на сключване на брака.
Регистрирането на брака се извършва в общината по местоживеене на съпруга в България. В случай че, съпругът е чужд гражданин, регистрацията се извършва по постоянен адрес на съпругата.
Необходимият за регистрация документ е оригиналното удостоверение за сключен граждански брак в Испания (Certificado de matrimonio). Препоръчваме да се изисква многоезично извлечение от акта за брак (Formula В, което не е необходимо да се превежда на български език.
В случай, че удостоверението за брак не е многоезично, документът трябва да бъде преведен на български език, което може да бъде направено в България от лицензирана за това фирма или от някой от заклетите преводачи, регистрирани към Посолството на България в Мадрид. Ако преводът е направен от заклет преводач към Посолството в Мадрид, подписът на преводача трябва да се завери в Консулската служба на Посолството в Мадрид.
Регистрацията на брака в България може да бъде направена по следния начин:
- Лично в съответната община от лицата, сключили брак;
- Чрез упълномощено от тях лице в България, като пълномощното се завери в консулската служба.
- По служебен път чрез посолството.
В този случай е необходимо в консулската служба да бъдат представени следните документи:
- заявление по образец;
- многоезичен оригинал и фотокопие от акта за брак (или предварително преведен акт, ако не е многоезичен);
- документите за самоличност на сключилите брак и по 2 бр. фотокопия от тях.
Регистрацията на брака в България по служебен път отнема около 3 месеца, в някои случаи и повече.
Българското удостоверение за брак се получава лично в съответната община или от упълномощено лице.
При необходимост Консулската служба може да издаде електронен дубликат на удостоверението за брак. Образец на заявлението за издаване на дубликат може да намерите в раздел „БЛАНКИ И ФОРМУЛЯРИ“.
- РАЗВОД В ИСПАНИЯ
Ако сте се развели пред испанските власти, разводът ЗАДЪЛЖИТЕЛНО трябва да се регистрира в България, което може да стане по следните начини:
- Лично от лицето се внася в съответната община в България испанското съдебно решение за развода, с превод и легализация.
- Документите може да се внесат и от упълномощено лице, като пълномощното се заверява в посолството. В този случай към него са задължителни и две декларации – по чл. 117,т.3 и т.4 и чл. 118, ал. 1 от Кодекса по международно частно право, също заверени в посолството.
Образци на двете декларации можете да намерите в раздел „БЛАНКИ И ФОРМУЛЯРИ“
- РЕГИСТРИРАНЕ В БЪЛГАРИЯ НА СМЪРТ НА БЪЛГАРСКИ ГРАЖДАНИН, НАСТЪПИЛА В ЧУЖБИНА
При смъртен случай близките на починалия български гражданин следва да установят контакт с погребално бюро/агенция в Испания, където да се запознаят с обслужването и транспортирането на починалия зад граница или извършване на кремация.
Посолството не финансира и не извършва дейностите по обслужване и транспортиране или кремиране на починалия.
Смъртен случай с български гражданин, настъпил в чужбина, се регистрира в общината по постоянния адрес на починалото лицето в Република България в срок до шест месеца от настъпване на събитието.
За целта, смъртния акт (Certificado de defunción), издаден от местен орган по гражданско състояние и преведен по съответния ред на български език, се депозира пред общинските власти по постоянният адрес на починалия в България. Препоръчва се да се изисква многоезично извлечение от смъртния акт (Formula С), което не е необходимо да се превежда на български език.
Транспортиране на тленни останки
При транспортиране на тленни останки близък на починалия или погребалната агенция представят в Консулската служба следните документи:
- Смъртен акт (за предпочитане многоезичен) / Certificado de defunción prulilingüe
- Медицинско свидетелство за смърт / Certificado médico de defunción
- Документ за балсамиране / Acta de embalsamamiento
- Разрешително за погребение / Licencia de sepultura
- Разрешително за транспортиране / Autorización de traslado de cadáveres
- Копия от документите за самоличност на починалия / Copia de los documentos de identidad del fallecido
Пренасяне на урна
За целта е необходимо погребалната агенция или лицето, което ще пренася урната да представят в консулската служба:
- Смъртен акт /за предпочитане многоезичен/ Certificado de defunción prulilingüe
- Документ разрешително за кремация / Certificado de cremación
- Копия от документите на починалия / Copia de los documentos de identidad del fallecido
- Копие от документите на лицето, което ще пренася урната / Copia de los documentos de la persona que trasladará la urna
Посолството издава две писма (на български и на испански език) на името на лицето, което ще пренася урната.
В случай, че починалото лице е погребано в Испания, регистрацията на смъртта в България трябва да се извърши в рамките на 6 месеца от настъпване на събитието, по следните начини:
- В общината в България лично от близък на починалия.
- В общината в България чрез упълномощено от близките лице, като пълномощното се заверява в Посолството.
- По служебен път чрез Посолството.
В този случай близък на починалия представя в консулската служба следните документи:
- Молба по образец;
- Смъртен акт в оригинал и копие;
- Документите за самоличност на починалия.
Регистрацията по служебен път отнема около 3-4 месеца.