Дипломатически представителства

Австралия и Океания

Азия

Африка

Европа

Северна Америка

Южна Америка

Швейцария, Берн, Посолство на Република България

Информация за проведения референдум „Против масовата миграция”

11 Февруари 2014 Новини

На 9 февруари 2014 г. гражданите на Швейцария гласуваха в национален референдум „Против масовата миграция” по въпроса дали да се ограничи действието на споразумението за свободно движение на хора с ЕС, подписано на 1 юни 1999 г. 50,3% от участвалите във вота гласуваха в подкрепа на ограничаване на миграцията на граждани на ЕС към Швейцария.

Съгласно процедурата правителството на Швейцария се задължава в тригодишен срок от провеждането на референдума  да предложи  на парламента адаптация на законодателството, което да отрази положителния вот на гражданите за ограничаване на имиграцията в Швейцария. В изпълнение на процедурата, на правителствения сайт е публикувана промяна на Конституцията на страната, влизаща  в действие от обявяването на ресзултатите на вота.

По отношение на гражданите на Република България Швейцария въведе през 2009 г. преходен период по споразумението за свободно движение на хора с ЕС от 1999 г., чието действие изтича през м.май 2014 г. То може да бъде продължено по решение на федералното правителство максимум до 2016 г.  Решението за евентуално продължаване на преходния период се очаква през м. април т.г.

По време на преходния период са налице определен брой квоти за краткосрочни (до 1 г. тип L) и дългосрочни (до 5 г. тип В) разрешителни за пребиваване, като броят им нараства всяка година. За периода  01.06.2013г. - 30.04.2014 г. действащите квоти за Република България и Румъния са 9090 краткосточни и  1046 дългосрочни разрешителни за пребиваване.Същите не са изчерпани към момента.

Нон-пейпър на швейцарското правителство:

      1.    Решението

Народът и кантоните одобриха инициативата .срещу масовата имиграция".

Швейцарското правителство, което зае позиция за отхвърляне на инициативата, взе предвид резултата от гласуването и произтичащото за правителството задължение да приложи на практика решението на народа и кантоните на Конфедерация Швейцария.

2.       Тълкуване (не става въпрос за „не"на имиграцията, а за промяна на
системата)

Целта на инициативата не е да спре изцяло притока на имигранти към Швейцария, а по-скоро да промени инструментите за управление на имиграцията. Сега задача на федералните власти ще бъде да приложат на практика новите инструменти, предвидени от новата конституционна разпоредба, а именно, определяне на таван и годишни квоти, валидни за всички разрешителни, издавани по силата на правата на чужденците, като при това бъдат уважени както изразената от народа воля, така и целите, заложени в конституцията на Швейцария, а именно независимостта и сигурността настраната, просперитетът, устойчивото й развитие и културно разнообразие (чл. 2 от Конституцията). Първоначално ще бъдат проведени консултации със заинтересованите среди, за да се определят условията за прилагане на новата конституционна разпоредба.

Резултатът от гласуването показва в дълбочина загрижеността на швейцарския народ по отношение на някои последици, свързани с миграцията, и по-конкретно що се отнася до съблюдаването на общите условия за труд и възнаграждение, както и до наличието на известни тежнения върху пазара на жилищата, инфраструктурата и обществения транспорт. Федералният съвет вече е предприел конкретни мерки в тези области и ще продължи да им отделя подчертано внимание.

3.       Последици във, връзка със сключеното с Европейската общност Споразумение за свободно движение на лицаи     Европейския съюз (влязло в сила на 1 юни 2002 г.)
         

Към момента, нищо не се променя в отношенията между Швейцария и Европейския съюз, като Швейцария ще продължи да прилага Споразумението, както и всички останали споразумения, свързващи страната с ЕС.

Новите конституционни разпоредби, одобрени от народа икантоните, предвиждат прилагането на същите да бъде извършено в срок от три години. Швейцарското правителство ще установи контакт с европейските си партньори (институции на ЕС и
държави-членки), за да определи заедно с тях начина, по който да се процедира, за да се съчетаят най-добре интересите на страните в областта на миграцията и новите
разпоредби.

 

Този сайт използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на сайта.

Приемане Отказ Повече информация