The Mission Gallery News

19/05/14

Available only in Bulgarian.

В периода 06.03. - 20.03.2014 галерия "Мисията" представи изложбата на Альоша „Ефектът на лотоса”. Откриване се състоя в присъствието на автора - роденият в Украйна художник, който живее и работи в Дюселдорф, Германия. Изложбата е вдъхновена от биотехнологиите и естествознанието. Създателят им ги определя като „биоизми”.

Своите възгледи Альоша определя така: „Биоизмът или биофутуризмът представя моята идея, да сътворя нови форми на живот и нова естетика на бъдещия органичен живот. За мен биоизмът е начин да създам художествени обекти, които дават израз на новите форми на жизнена енергия. Биоизмът е моят опит да произведа изкуство, основано на жизненост и съвкупна цялост: докато изработвам всяка част, аз се опитвам да вложа в нея възможно най-много движение, дишане и многообразие. На всяко мое творение аз гледам като на живо същество."

За авторовата работа по проекта кураторът Ваня Кубадинска казва следното:

"Възхитен от микрокосмоса на миниатюрните частици, той използва духовния материал, за да изгради в една специална перспектива концептуални художествени обекти - крехки фини структури. За своя медия е избрал акрилната боя, в която впряга таланта си на рисувач, за да я превърне във филигранни пластики, определими и като 3D - тридимензионална живопис. Те нямат имена - те са просто обекти под номера. Изграждат се от само себе си без план или предварителна представа."

"От гледна точка на изкуствознанието технически референции за обектите на Альоша могат да се открият в творчеството на Албрехт Дюрер и в рисувания от него с много любов миниатюрен свят на растения и животни. Връзка може да се намери и с неореалистичните работи на Конрад Клафек, чиито лекции Альоша посещава в Дюселдорфската художествена академия и с минималистичната скулптура на 50-те и 60-те години, с биоморфните скултури на Ханс Арп. Влияние може са се открие и в родения през 90-те години на миналия век „биоарт” и Едуардо Кац. Но работите на Альоша не мога да бъдат причислени към това течение. Той не се опитва да адаптира природата, или да и влияе. По –скоро, любопитен и подтикнат от природонаучните открития той създава нови по характеристика художествени обекти. Колкото и провокативна да е творческата позиция на Альоша, той все пак успява са запази една белязана от ирония дистанция от науката."